Realtid

"Vi känner inte igen oss"

administrator
administrator
Uppdaterad: 06 sep. 2010Publicerad: 06 sep. 2010

SEB:s chef för bankkontoren i Sverige bemöter kritiken om säljhets.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Klicka här för att gratis få Realtid.se:s nyhetsbrev Finans och försäkring varje vecka via e-post.

Realtid.se skrev tidigare under måndagen en separat artikel där en källa som påstår sig komma inifrån SEB berättade kritiskt om bankens säljfokus (se separat artikel).

Realtid.se sökte då SEB för en kommentar, och Mats Torstendahl hör av sig senare.

– Först måste jag säga att jag inte känner igen den bild som ges i artikeln.

– Jag har varit inom SEB nu i snart två år efter att jag tidigare kom från en annan bank, och jag känner inte igen det här.

– Det verkar mer vara en enskild individ som har en subjektiv värdering av hur han eller hon tycker känslan är i banken.

– Sedan har ju den här personen självklart rätt att ha sina uppfattningar, men vi tycker det är tråkigt att någon tycker så.

– Och vi får ju givetvis ta till oss synpunkterna, och se om vi kan modifiera den interna dialogen inom SEB.

ANNONS

– De allra flesta av våra medarbetare har en väldigt god relation till banken, och försöker se till att den blir mer framgångsrik.

– Så vi känner inte igen den här ganska ”kalla” och negativa bilden som målas ut i din artikel.

– Vi utgår hela tiden från att vi måste ha en långsiktig relation med våra kunder, med kunden i fokus.

– SEB:s tradition är att vara en rådgivningsbank, och det vill vi gärna betona att vi vill fortsätta vara.

– Därför är förtroendet mellan kunderna och banken extremt viktigt.

– Det är vårt budskap både inom banken, och utåt mot omvärlden.

– Vi ska bara göra sådant som är till kundernas bästa.

– Det kan kanske till och med vara sämre för banken på kort sikt.

ANNONS

– Men det som är bra för kunderna på lång sikt, är även bra för banken på lång sikt.

– Är man i förtroendebranschen som vi, har man inte råd med att förstöra kundrelationer med kortsiktiga beslut.

– Då slutar det bara med att man inte har någon relation kvar, vilket är förödande.

– Så vi tänker långsiktigt och ärligt.

– Det låter väldigt ädelt, men det är så.

– Det som är bra för våra kunder brukar också vara bra för banken.

– En nöjd kund köper fler grejer, och kommer tillbaka och vill ha mer rådgivning.

– Det ger kanske möjlighet till att kunden köper ytterligare produkter från banken.

ANNONS

– Men en missnöjd kund gör inte det.

– Då väljer kunden att istället söka sig någon annanstans.

– Sedan finns det generellt bland många bankanställda en viss tävlingsinstinkt, fortsätter Torstendahl.

– De vill gärna prestera bra.

– Men det tycker inte jag är detsamma som att vårt säljfokus har gått för långt.

– Det handlar istället om att våra medarbetare vill bli sedda.

– Alla vill det.

– Man vill bli sedd och bekräftad.

ANNONS

– Och det gör gärna våra medarbetare genom att uppvisa goda prestationer.

– Så jag känner inte att det finns någon risk för att vårt säljfokus har gått för långt.

– Det är väldigt viktigt att fastslå att det nuförtiden finns väldigt tydliga regler och förordningar för hur en banks kundrådgivning ska gå till.

– Vi är noga med att följa Finansinspektionens regelverk, Mifid-reglerna och Lagen om rådgivning.

– Vi har tagit konsekvenserna av det och även Swedsec-licensierat alla våra medarbetare som är rådgivare för privatpersoner.

– Sedan är en del av den kunskap man testas för av Swedsec inte kanske något man använder dagligdags som privatrådgivare.

– Men vi har inte hittat någon annan bättre licensform.

– Så man får utnyttja Swedsec-licensieringen, även om den kanske är mer inriktad på de som jobbar med värdepapper professionellt.

ANNONS

– Jag känner inte till att vi tidigare skulle ha fått någon form av kritik för säljfokus.

– Och om vi kommer att vidta åtgärder med anledning av det som framkom i den första artikeln:

– Ja, det är klart.

– Även om det är en person som ger uttryck för sin uppfattning, så är det ledsamt att läsa och tråkigt att någon känner så.

– Och vi tar alla sådana här opinionsyttringar på stort allvar.

– Det får jag ta på mig som ansvarig för SEB:s kontorsrörelse i Sverige, att ta upp en intern dialog och undersöka om det finns fler som känner så här.

– Och även om det bara är en minoritet som håller med din källa, så är det viktigt för ett företag att fånga även den minoriteten och se efter hur vi kanske kan se till att även de känner sig både behövda och bekräftade.

– Det kan man göra på olika sätt.

ANNONS
Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
Spela klippet

Framtidens äldreboenden: Teknik, trygghet och trivsel

Äldreboenden och andra omsorgsfastigheter kommer att spela en allt större roll inom både samhällsstrukturen och fastighetsmarknaden. Med en snabbt åldrande befolkning ökar behovet av innovativa lösningar som möter de komplexa krav som dagens vård och omsorg ställer. Utformningen av framtidens äldreboenden handlar inte bara om praktiska funktioner utan också om att skapa miljöer som främjar […]