Realtid

"Vi har ökat genom hela nedgången"

Sara Johansson
Uppdaterad: 29 sep. 2009Publicerad: 29 sep. 2009

Det svenska börsnoterade klädföretaget Odd Molly öppnar ny butik på trendigaste gatan i Los Angeles.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

”När konjunkturen går ned är det lättare och billigare att hitta bra lägen.”, säger vd:n Christina Tillman.

Efter en framgångsrik start för den svenska butiken väljer Odd Molly nu att öppna sin andra butik – denna gång i Los Angeles.

– För det första så har vi länge velat öppna en butik i USA för att öka vår marknad där. Vi valde mellan New York och Los Angeles men vi valde LA eftersom det är mycket tydligare med ett fåtal shoppingstråk. Ska man till LA och shoppa så kommer man hit. Det här området blommar mest, säger Christina Tillman till Realtid.se.

Efter en periods letande hittade Odd Molly sin plats i Los Angeles.

– Vi hittade en lokal som passade oss jättebra som har ett fantastiskt läge på Robertson Boulevard, säger Christina Tillman.

Företaget har redan ett kontor i Los Angeles samt ett dotterbolag. Genom externa återförsäljare har Odd Mollys kläder sålts till de amerikanska konsumenterna sedan 2006.

– Generellt har det gått bra i USA. Det ekonomiska läget har dock slagit hårt mot den amerikanska marknaden så vi har inte ökat vår försäljning i samma takt som vi har gjort i resten av världen.

Varför öppnar ni butiken just nu?

ANNONS

– Vi har sagt att när ekonomin går rakt ner så vill vi satsa. Vi har satsat på egen butik på humlegårdsgatan i Stockholm, vi har för första gången i år haft annonser med Helena Christensen. Vi gör mycket offensivt nu när marknaden går ned. Det finns bra möjligheter och bra lägen

Har den strategin fungerat bra för er?

– Absolut, vi har ökat genom hela den här nedgången. Definitivt har det lönat sig. När konjunkturen går ned är det lättare och billigare att hitta bra lägen. Plus att vi nu är i en fas då vi känner att det är läge att lägga i en högre växel.

Butiken på Humlegårdsgatan i Stockholm hade sin invigning på den internationella otursdagen fredagen den trettonde i februari i år. Dagen efter, på alla hjärtans dag, öppnades portarna för allmänheten.

Kommer ni öppna denna butik även fredagen den trettonde?

– Jag skulle gärna vilja det men det är inte fredagen den trettonde i februari nästa år. Men hade det varit det så hade vi gjort det.

Så det var en lyckodag för er, gick det bra?

– Ja, det gick jättebra. Det var en fantastisk öppning.

ANNONS

– Vi gjorde så att vi öppnade första butiken och utvärderade den och sedan gick vi vidare med nästa butik eftersom den var så lyckosam.

Var kommer nästa butik öppnas?

– Det är inte klart än. Så fort det blir klart kommer ett pressmeddelande.

Odd Molly har hittills riktat in sig på damkläder men till hösten 2010 planeras en lansering av en herrkollektion.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Sara Johansson
Sara Johansson
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
Spela klippet

Framtidens äldreboenden: Teknik, trygghet och trivsel

Äldreboenden och andra omsorgsfastigheter kommer att spela en allt större roll inom både samhällsstrukturen och fastighetsmarknaden. Med en snabbt åldrande befolkning ökar behovet av innovativa lösningar som möter de komplexa krav som dagens vård och omsorg ställer. Utformningen av framtidens äldreboenden handlar inte bara om praktiska funktioner utan också om att skapa miljöer som främjar […]