Realtid

"Vi är ett laglydigt företag"

Helene Rothstein
Uppdaterad: 09 juni 2010Publicerad: 09 juni 2010

Det är oklart hur mobiloperatören 3 ställer sig till Konsumentverkets krav om att de inte får hota kunder med att stänga av abonnemanget.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Realtid.se fick i dag ta del av brev som Konsumentverket skickat till mobiloperatörerna 3, Telenor och Tele2.

I tider då mobiltelefonen används allt mer som plånbok ställer sig verket kritisk till att operatörerna hotar med att stänga av abonnemang för saker som köpts (men inte betalats) av en tredje part, som inte är operatören själv.

Erik Hörnfeldt är informationschef på 3.

– Vi har inte fått ett sånt här brev från Konsumentverket. Ibland gör de så att de drar igång PR-maskineriet innan vi nås av informationen, säger han.

– Den enda kommentaren vi har är att betaltjänstlagen träder i kraft den första augusti i år. Den har tillkommit just för att reglera den här typen av tjänster där man blir lovad någonting men sedan får en faktura som man inte känner igen.

Erik Hörnfeldt är väl förtrogen med problematiken.

– Folk hör av sig till operatören och det orsakar en hel del arbete för oss, arbete som vi inte vill ha.

Men hur ställer ni er till frågan om att hota att stänga av ett abonnemang på grund av obetalda saker från ett helt annat företag än Tre?

ANNONS

– Vi ska träffa de andra operatörerna senare i veckan just den här typen av krav. Men grundprincipen är att vi är ett laglydigt företag, säger Erik Hörnfeldt.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS