Investmentbolaget Öresund med vd Stefan Dahlbo har sålt Bilia-aktier, men egentligen har Öresund ökat sitt Bilia-innehav säger Dahlbo som tonar ned Öresund-ordförande Sven Hagströmers börspessimism.
"Vi är balanserade optimister"

Mest läst i kategorin
Det framgår när Realtid.se får tag på Dahlbo via telefon.
– Nej, vi har faktiskt ökat vårt Bilia-innehav, säger han.
Öresund har haft stora mängder teckningsoptioner i Bilia, och för dem har teckningskursen legat så pass långt under aktiekursen i Bilia att teckningsoptionerna i princip rört sig som aktier.
Teckningskursen är 20 kronor för teckningsoptionerna, medan Bilia-aktien ligger kring 70 kronor.
– Teckningsoptionerna ligger så otroligt ”in the money” att vi har valt att konvertera en del till Bilia-aktier.
– Samtidigt har vi i och för sig sålt lite Bilia-aktier på marginalen.
– Men totalt sett
har vi ökat antalet Bilia-aktier de senaste månaderna, mer än vi har sålt av.
Öresund har enligt Dahlbo på detta sätt ökat med 1,2-1,3 miljoner Bilia-aktier via teckningsoptioner, men samtidigt sålt av 300.000 Bilia-aktier.
Dahlbo understryker
att det skulle vara en fördel om det vore lite mer handel i Bilia-aktien på börsen så att det vore lättare att köpa och sälja Bilia-aktier.
Samtidigt säger han att Öresund blivit mer försiktigt i sin syn på börsen framöver.
Det indikerar att Öresund minskat ner sitt Bilia-innehav något, utifall att börsen skulle försvagas. När en börsnedgång väl kommer lär det nämligen inte bli lika lätt för en stor aktieägare som Öresund att sälja av Bilia-aktier, utan att Bilias aktiekurs faller på.
Men nedtrimningen är alltså en minskning efter ökningen via teckningsoptionerna.
Sammantaget har Öresund i dagsläget en ägarandel på nästan 30 procent av Bilia som är en bilåterförsäljare värd totalt 1,6 miljarder kronor på Stockholmsbörsen enligt Avanza.
Vad är det som ni tycker är så spännande med Bilia?
– Vi tycker att det är ett bra företag, säger Dahlbo.
– Så det är väldigt lite dramatik i det här.
– Vi har ägt aktier och teckningsoptioner i Bilia sedan länge.
– Det är ingen förändring i det.
– Det är totalt odramatiskt.
Hagströmer var tidigare ute och uttryckte sig pessimistiskt om börsen, och att Öresund tagit positioner inför en börsnedgång (länk 1, länk 2).
Har ni säkrat upp era positioner inför en börskrasch?
– Nej, det har vi inte. Det kan man aldrig göra, säger Dahlbo nu.
– Men vi är väldigt tacksamma över att vi har fått ett så bra år i år, 2009.
– Nu är vi lite mer försiktiga.
Hur då försiktiga?
– Det kan jag inte gå in på, men vi är lite mer försiktiga.
– Samtidigt är vi balanserade optimister.
– Vi tror inte att huvudscenariot är att vi står inför en stor, dramatisk börskrasch.
– Det är inte vårt huvudscenario.
– Men vi är väldigt noga med att försöka följa
signaler som kommer.
– Vi har en väldig respekt för problemen där ute.
Innebär det att Hagströmer har bytt fot, eftersom han lät så pessimistisk tidigare?
– Nej, men ibland klipps uttalanden ner i media så att bara hälften kommer med.
– Vi är mer försiktiga idag än för ett tag sedan.
– Börsen har ju gått upp rätt mycket.
– Å andra sidan har börsen gått ner med 30 procent de senaste 2,5 åren.
– Det beror på vilket perspektiv man har.
Öresund brukar aldrig köpa aktier för lånade pengar, så att investmentbolaget blivit mer försiktigt innebär inte att Öresund har minskat på sådan belåning.
– Däremot har vi generellt ökat vår kassa något.
Det har skett exempelvis när Öresund har blivit lösta på någon optionsaffär eller så.
Då har bolaget inte direkt köpt aktier för de pengarna, utan låtit dem ligga kvar i kassan.
– Men fortfarande har vi den absolut övervägande delen av vårt kapital i aktier.
– Man kan aldrig skydda sig helt mot börsnedgångar.
Det lät på Hagströmer som att ni köpt stora mängder säljoptioner och liknande?
– Nej, det har vi inte gjort.
– Inte i någon större utsträckning.
Totalt sett har Öresund i dagsläget kring 0,5 miljarder kronor i kassan och drygt 7 miljarder kronor i aktier.
Aktieportföljen består av aktier i fler än 10-12 bolag, men Öresund har bara ett större engagemang i 60 procent av de delägda bolagen där Öresund exempelvis har styrelserepresentanter.
I Bilia har Öresund två styrelserepresentanter; Mats Qviberg som styrelseordförande och Sven Hagströmer som styrelseledamot.
Bilia är bilåterförsäljare i Sverige, Norge och Danmark och säljer bilmärkena Volvo, Ford, BMW, Renault, Hyundai och Honda. Bilia säljer ej alla dessa bilmärken i alla tre länder, och är inte exklusiv återförsäljare av något märke.
I Sverige, Norge och Danmark är prognosen att det säljs det totalt cirka 410.000 nya bilar per år varav Bilia har en marknadsandel på 6-7 procent.
Det innebär att Bilia säljer 25.000-30.000 nya bilar i dessa tre länder i år. Därtill kommer lika många begagnade bilar, så att Bilia totalt säljer 55.000 bilar i år – inklusive både nya och begagnade.
Av Bilias totala intäkter kring 14 miljarder kronor per år, är 2/3 bilförsäljning men 1/3 är service vilket är lönsammare än själva bilförsäljningen.
I Sverige säljs enligt prognoser 215.000 nya bilar i år totalt på marknaden, varav Bilia har en marknadsandel på 9-10 procent.
Volvo är Bilias största bilmärke. Hälften av Bilias nybilsförsäljning är Volvo-bilar. Cirka 30 procent av alla nya Volvo-bilar som säljs i Sverige säljs via Bilia. I Norge svarar Bilia för 40 procent av alla nysålda Volvo-bilar, och i Danmark 25 procent.
Bilia har stora intäkter men små marginaler.
Intäkterna ligger kring 14 miljarder kronor i år.
Rörelsemarginalen låg kring 2 procent under tredje kvartalet, vilket även är målnivån.
Bilias vinst per aktie blev drygt 1 krona under tredje kvartalet som normalt inte brukar vara årets bästa.
Andra och fjärde kvartalen brukar vara de bästa under ett år.
Realtid.se får tag på Bilias vd Jan Pettersson.
Vad ser du för potential i Bilia?
– Det kanske låter som floskler, men den stora potentialen är att få våra kunder ännu nöjdare och därmed ännu trognare.
– På det sättet kan vi även få ännu fler kunder.
– Det är basen för hela vår verksamhet; att kunderna gillar oss.
Vad innebär det rent konkret?
– En mängd erbjudanden – att hitta på nya saker som kunderna gillar.
– Vi satsar exempelvis mycket på däckhotell, eller att sälja serviceavtal när man köper bilen. Det kopplar vi ihop med själva bilköpet.
– Det är den typen av aktiviteter vi jobbar med, så får vi kunderna att känna att de får allt de behöver hos oss.
Är ni även öppna för att köpa fler utomstående bilåterförsäljare?
– Vi köpte exempelvis BMW-återförsäljning i maj.
– Dyker det upp nya möjligheter så ser vi gärna på det.
Är Bilia en kassako eller ett tillväxtföretag?
– Vi har vuxit ganska mycket.
– Just nu faller det lite på grund av lågkonjunkturen, men jämfört med år 2003 är våra intäkter nu ungefär 50 procent större.
– Det beror på att vi har köpt till nya verksamheter – bilhandlare i Sverige, Norge och Danmark.
Har ni nått ”taket” nu?
– Nej, det har vi inte.
– Hittar vi intressanta återförsäljare som ägarna vill sälja, tittar vi gärna på det.
Bilia köper helst återförsäljare som säljer bilmärken som Bilia redan säljer.
– Det blir enklare att integrera om man redan har märket, men vi är inte främmande för helt nya märken heller.
Något mer som är viktigt att veta om Bilia?
– Det känns lite bättre inför nästa år.
– Vi räknar med att bilförsäljningen år 2010 kommer att öka i Sverige och Norge jämfört med 2009.
– Danmark är lite mer osäkert.
– Där kanske det inte tar fart år 2010.
– Men Sverige och Norge ser bättre ut.
Bilia-aktien hade en topp kring 160 kronor våren 2006.
Därefter föll den till under 20 kronor vid årsskiftet 2008/2009.
Sedan dess har den återhämtat sig till nuvarande nivå kring 70 kronor.






