De europeiska märkesverkstäderna förlorar affärer på runt tio miljarder kronor om året när kunderna väljer andra alternativ. Den uppskattningen gör Dave Sargent som leder den europeiska delen av det amerikanska kvalitetmätningsföretaget J D Powers.
Verkstäder missar miljarder

Mest läst i kategorin
– När bilen blir äldre flyttar fler till andra verkstäder, vilket bland annat beror på att garantierna har gått ut, säger Dave Sargent till TT.
Andra orsaker är att man tycker att märkesverkstäderna tar för mycket betalt eller att kunderna helt enkelt inte är nöjda.
– Om verkstäderna kunde göra kunderna mer nöjda skulle chansen öka att de stannar kvar.
Uppskattningen av omfattningen av de förlorade affärerna gäller europeiska bilföretags försäljning i Europa.
J D Powers har också undersökt hur europeiska bilföretag klarar sig i USA. Det slående intrycket är att amerikanska märkesverkstäder kommunicerar bättre med sina kunder. De erbjuder oftare snabbare tid för reparationer, medan det tar längre tid att boka in sig hos verkstäder som representerar europeiska bolag.
– De är dåliga på att använda kundens tid på bästa sätt, konstaterar Sargent, som på onsdagen medverkade vid en bilindustrikonferens inför öppnandet av bilsalongen i Paris.
Ett annat problem för europeiska bilföretag är att kvaliteten på deras amerikabyggda bilar är sämre än på bilar som byggs av asiatiska fabrikanter i USA. Skillnaderna är inte lika markanta i Europa.
– För tillfället är det så och det kanske blir bättre med tiden när européerna får mer erfarenhet att bygga bilar i USA, säger Sargent.
En anledning till att asiaterna fortfarande är bättre kan bero just på att de funnits längre på plats och skaffat sig erfarenhet.
– Asiaterna bygger också i stor utsträckning bilar som är utvecklade för den amerikanska marknaden, medan européerna ofta bibehållit det europeiska utförandet på sina bilar.
Det kan å andra sidan vara ett skäl till att amerikaner uppskattar designen på europeiska bilar.
TT