Veolia, före detta Connex, riskerar ett svidande nederlag vid SL:s upphandling av ny operatör i tunnelbanan.
Veolias SL-kontrakt i farozonen
Mest läst i kategorin
Orsaken är att Veolia just nu håller på att bygga en spårväg på ockuperad palestinsk mark, vilket bryter mot internationell humanitär rätt.
Svenska företag som Assa Abloy som tillverkar lås och Empire som säljer Soda Stream har båda backat i höstas när det framkommit att de haft tillverkning på ockuperad mark i östra Jerusalem. Det amerikanska Unilever lämnade sitt ägarskap i en fabrik på västbanken bara för någon vecka sedan av samma skäl.
– Vi kan inte använda miljontals av stockholmarnas skattepengar till att stödja ett företag som bedrar till Israels ockupation av Palestina, där mänskliga rättigheter utsätts för allvarliga kränkningar, säger Lars Dahlberg (s) som sitter i SL:s styrelse.
– Om inte Veolia avbryter sitt samarbete med israeliska staten kring spårvägen i Jerusalem så vill jag att de utesluts ur tunnelbaneupphandlingen.
SL: styrelse tog ett beslut den 8 september i år att stödja Global Compact, FN:s program för ett mer socialt ansvarstagande näringsliv.
Upphandlingen ska vara klar den 20 januari nästa år och ska gälla i åtta år med möjlighet till förlängning. Förutom Veolia deltar flera andra bolag, vilka de är vill SL inte avslöja.
Den kristna organisationen Diakonia har nu också engagerat sig i kampen mot Veolias spårvägsbygge på palestinsk mark,
– SL har ett stort ansvar då man fattar beslut om vem som ska driva tunnelbanan. Som resenär ska man inte behöva känna obehag för att man måste resa med ett företag som deltar i folkrättsmord, säger Joakim Wohlfeil, Diakonias policyhandläggare för konflikt och rättvisa.
Samtidigt belyser han Sveriges ställningstagande i debatten.
– Svenska regeringen bekräftar att bosättningarna är olämpliga. Att Assa Abloy och Empire drog sig ur har uppmärksammats internationellt.
Nätverket Rättviseakademin uppmanade nyligen folk att ge transportbolaget Veolia rött kort. Genom att fästa SL:s röda plastficka på kläderna signalerades missnöje med att Veolia nu bygger spårväg på den ockuperade marken i Palestina.
Den nya spårvägen mellan östra Jerusalem och den israeliska delen beräknas bli 15 kilometer lång och tar omkring 40 miljoner passagerare per år.
Veolia är ett internationellt företag med huvudkontor i Paris, och man driver buss- och järnvägstrafik i hela Sverige.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.