UPPDATERAD. Hongkong-baserade MTR tar över verksamheten i Stockholms tunnelbana från och med den 2 november 2009.
Veolia förlorade t-banestrid
Mest läst i kategorin
Avtalet gäller i åtta år och möjlighet finns till en förlängning i ytterligare sex år.
MTR vann upphandlingen om verksamheten i konkurrens med fem andra anbudsgivare.
”MTR har lämnat det bästa anbudet ur kvalitetssynpunkt och det har vägt tyngst, därför har SL:s styrelse beslutat att ge MTR förtroendet att driva Stockholms tunnelbana de kommande åtta åren”, säger SL:s styrelseordförande Christer G Wennerholm i ett pressmeddelande.
Kontraktet innebär att SL betalar MTR ett fast pris om 2.465 miljoner kronor årligen. Avtalet innehåller även incitament inom flera områden, framför allt kundnöjdhet, pålitlighet, utförd trafik och städning. De maximala incitamenten som bonus och viten uppgår till 145 miljoner kronor årligen.
– Det nya avtalet innebär ökad bemanning och förbättrad kundservice samt krav på bättre punktlighet, färre inställda tåg och bättre städning. Det blir en rejäl kvalitetshöjning till en i princip oförändrad kostnad, säger SL:s vd Ingemar Ziegler.
Den nu genomförda upphandlingen omfattar förutom trafikdriften även fordonsunderhåll, stationsservice, städning och snöröjning. Spår och stationer ägs även i fortsättningen av SL som också ansvarar för underhållet. Även fordonen ägs fortsättningsvis av SL, men fordonsunderhållet – som idag sköts av ett separat bolag (samägt mellan nuvarande trafikoperatör och SL) – övergår till den tillträdande entreprenören.
Det nya avtalet är funktionsinriktat med specificerade mål inom varje huvudområde och innebär krav på successiva förbättringar inom hela avtalsperioden. Några områden där SL kräver högre kvalitet är punktlighet, utförd trafik, spärrbemanning och städning.
SL:s bedömning är att MTR genomgående har presenterat mycket bra metoder för att åstadkomma ständiga kvalitetshöjningar i tunnelbanetrafiken. MTR har bland annat presenterat en trafiklösning som minimerar risken för störningar samt en högkvalitativ lösning för fordonsunderhållet. MTR har även genomgående presenterat mycket bra lösningar för information, kundservice samt bra lösningar för städning och klottersanering.
– Vi ska inte vänta oss någon radikal förändring redan den 2 november, men jag är övertygad om att avtalet med MTR på sikt kommer att ge det kvalitetslyft som behövs för att tunnelbanan även i framtiden ska locka fler och mer nöjda resenärer, säger SL:s vd Ingemar Ziegler.
Berörd personal i nuvarande verksamheter, cirka 3.000 personer, har rätt att övergå till den tillträdande entreprenören.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.