Espresso House expanderar kraftigt och räknar de med att ha 150 kaféer inom några år.
Växer i espressohastighet
Mest läst i kategorin
I början av året hade Espresso House två kaféer i Stockholm, i somras fanns det femton och vid årsskiftet finns det 21.
– Vi ska etablera oss både i och runt Sveriges storstäder, Göteborg och Malmö, säger kedjans nye vd Svein-Erik Gulbrandsen.
Förra veckan öppnade ett nytt Espresso House på Sveavägen. På torsdag slår de upp ytterligare två till kaféer i Stockholmsförorten, Skärholmen.
– Det är ett stort köpcentrum som öppnar och då har vi två kaféer, säger regionchefen Svein Olav Stölen.
Nästa Espresso House i huvudstan öppnar på Vasagatan 15, antagligen i februari nästa år.
Exakt hur många Espresso House som Sverige berikas med 2008 vill kedjan inte berätta. Förhoppningen ligger på 20 till 30 stycken.
Från tillstånd till färdigt kafé tar det mellan tre till sex månader. Själva kaféet tar runt sju veckor att smälla upp.
Distributions- och driftsfördelar gör att städer som Uppsala (som fick sitt första Espresso House förra veckan) är mer aktuella än enstaka orter i Norrland.
Innan året började hade kedjan flest kaféer i Malmö och ska öppna ytterligare ett på Lilla Torg nästa år.
Men ni gick med förlust på två miljoner i fjol?
– Ah, det är för att vi expanderar och bygger så mycket. Verksamheten är väldigt kontrollerad. Vi har allt under kontroll och kaffet ska vara gott. Du ska inte vara bekymrad, säger Svein Olav Stölen.
Enligt egen utsago har de 130 miljoner kronor i eget kapital. Förutom det backas kedjan upp av det brittiska riskkapitalbolaget Palamon som i fjol köpte upp stora delar av Espresso House och även kaffekedjan, Coffee Cup. De slogs ihop och den kraftiga expansionen började ta fart.
Om Espresso House uppnår målet med 150 nya kaféer inom några år räknar de med att mer än fyrdubbla sin årsomsättning till en miljard kronor.
Kafékedjan finns bara i Sverige och har inga planer på att expandera i andra länder.
Varför?
– Vi är ett starkt varumärke här och ska vara där vi är bäst, säger vd Svein-Erik Gulbrandsen.
Främsta konkurrenterna enligt honom är landets 22.000 mindre kaféer. Därefter andra storkedjor som Coffeehouse by George och Wayne´s Coffee.
Till skillnad från till exempel Wayne´s Coffee är inte Espresso House en franchisingkedja utan bedriver allt i egen regi.
– Bättre styrning, bättre kontroll, förklarar Svein Olav Stölen.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.