Realtid

"Varning för Volvo"

administrator
administrator
Uppdaterad: 11 jan. 2010Publicerad: 11 jan. 2010

Aktiekurserna har stigit lite väl mycket i vissa aktier på börsen, anser aktieexperten Peter Malmqvist.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Är det så att en del aktier blivit kraftigt övervärderade?

– Jag kan tycka att en del verkstadsbolag, just de som går med förlust, kan ha stigit lite för mycket, säger han.

Kan du nämna några exempel?

– Det gäller primärt de bolagen som fortfarande…de som visar sämst resultat, med Volvo som typexemplet då.

Det är alltså Volvo AB som primärt tillverkar lastbilar, och inte Ford-ägda Volvo Personvagnar som gör personbilarna.

– Jag tycker också att lastbilsmarknaden inte alls egentligen har vänt uppåt.

– Den släpar efter mer än andra marknader.

– Man kan tycka att bolag som Atlas Copco har klarat den här krisen relativt bra verkar det som.

ANNONS

– Den aktien behöver inte vara för högt värderad.

Så det är olika för olika bolag?

– Läget är olika för vinstgivande verkstadsbolag som visar hyggliga vinster, och de som går med förlust eller visar nära nollresultat.

Malmqvist pekar på att det har förekommit så kallad ”sektorrotation” bland aktieinvesterarna; att de i takt med konjunkturens återhämtning har ökat andelen aktier i konjunkturkänsliga verkstadsbolag generellt.

– Det har egentligen gynnat aktierna i de sämre bolagen mer än i de bättre.

– Och det har även att göra med att aktiekurserna i de sämre bolagen hade fallit mer från toppen sommaren 2007.

– Men jag kan nog tycka att det finns anledning till eftertanke vad gäller de värst utsatta bolagen på börsen generellt.

– Det gäller även Swedbank inom banksektorn, och…vad ska jag säga? Jag hugger till med något; SSAB och Stora Enso. Det är två förlustbolag i basindustrisektorn.

ANNONS

I och för sig är situationen annorlunda för SSAB respektive Stora Enso, enligt Malmqvist.

– Stora Enso har haft lönsamhetsproblem i många år, medan SSAB har haft en kraftig nedgång det senaste året liksom Volvo och andra konjunkturkänsliga bolag.

– Men återigen så har det sedan i fjol, framför allt från juli/augusti, skett en relativt sett höjd värdering av förlustdrivande bolag på börsen.

– Och jag tror nog att det har gått lite för långt.

Tror du att Volvo kommer att behöva kapitaltillskott från sina aktieägare?

– Jag vill ogärna uttala mig om det.

– Det finns säkert 20 Volvo-analytiker som bevakar bolaget varenda vaken timme som led i sin analytiska gärning.

– Jag har inte exakta synpunkter om enskilda bolag, utan uttalar mig om grupper av bolag och trender som berör vissa grupper av bolag.

ANNONS

Bank of America höjde nyligen sin värdering av Volvo-aktien (se faktaruta) med resonemang om ett förväntat positivt nyhetsflöde om förbättrad orderingång för Volvo och allmänt förbättrad konjunktur, oavsett Volvos lönsamhet och Volvo-aktiens värdering.

– Det är inte ett tokigt resonemang, säger Malmqvist.

– Men jag tror i och för sig att det under första halvåret 2010 ändå kommer att bli så att det uppstår en diskussion om värderingarna av vissa aktier på börsen, och att det å ena sidan finns bolag som har lägre värderingar och en bättre utveckling än bolag som å andra sidan är ”turn-around-kandidater” men har allt högre värderade aktier utifrån 2010 års resultat.

– Någonstans under första halvåret tror jag att vi får en dämpning av…så att säga, de högvärderade turn around-kandidaterna.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS