Konsumenter runt om i världen anklagar nätverkssajten, med 50 miljoner användare, för spam och olovliga debiteringar. Svenska operatörer har dock inte hört talas om den.
Varning för sms.ac
Mest läst i kategorin
Sajten sms.ac lockar kunder genom att erbjuda gratis textmeddelanden och en möjlighet att kommunicera med folk i hela världen via sms.
Den beskriver sig själv som världens största mobilcommunity.
Men enligt otaliga inlägg på webbforum samt personer som Realtid.se talat med kan en registrering mynna ut i irritation – och i värsta fall även debiteringar för tjänster man inte beställt.
Nya användare på sms.ac uppmanas att lämna mejladress med lösenord samt mobilnummer när de registrerar sig.
Risken är då att alla personer i din adressbok på mejlen eller MSN sedan överöses med spam från sajten, ofta med ditt namn som avsändare.
Dessutom skickas mängder med sms till personer i din kontaktlista, med meddelanden som ger sken av att komma från dig.
En person som Realtid.se talat med får i stötar upp till fem sms varje dag från sajten. Samtidigt får hon ofta samtal från vänner, främst utomlands, som ber henne sluta skicka meddelanden. Meddelanden som de ibland måste betala för att ta emot och som hon inte har skickat.
Trots klagomålen på nätet verkar bieffekterna inte ha nått de svenska operatörerna – i alla fall inte än.
– Vi har inget akut problem med dem, säger 3:s informationschef Erik Hörnfeldt till Realtid.se.
– Men det är ju öppna nät. Däremot, om det rör sig om betaltjänster, måste det finnas en svensk grossist bakom, som clearar betalningarna. Om du är utomlands, till exempel, och betalar med ett kreditkort finns det ett svenskt clearinghus som genomför transaktionen. Likadant gäller för sms.
Inte heller Gabriella Westin, pressansvarig på Halebop, känner till sajten.
– Nej, jag har inte hört talas om den, säger hon.
Tidningen International Herald Tribunes teknikredaktör Victoria Shannon uppmanar i en artikel i mars förra året konsumenterna att inta ”försiktighet” innan de registrerar sig hos sms.ac.
Shannon ger exempel på två personer – en amerikan och en kanadensare – som klagat på att deras telefonräkningar innehållit debiteringar från sms.ac för tjänster de inte beställt.
Användare i Australien har berättar att samtidigt som de kunnat skicka gratis sms så har bolaget debiterat dem för mottagna meddelanden, som beskrivits som ”Premium”-innehåll.
Dessutom finns det otaliga inlägg på bloggar och forum som klagar på spam från sms.ac. En sökning på ”sms.ac spam” ger tiotusentals träffar.
Sms.ac försvarar sig med att de är tydliga med att det är frivilligt att ange lösenord och att de inte skickar runt mejl och sms till kontakter utan tillstånd. Men kritiker menar att de inte är tillräckligt tydliga.
– Nu har jag till och från fått spam genom sms.ac, detta har nu eskalerat. Idag fick jag 14 sms. Hur i h…e får jag bort detta? skriver signaturen Oboen på Passagens forum.