Koopa är väldigt 2007. Killarna är det första bandet som kommit in på brittiska topplistan enbart genom digital försäljning. De har inte ens släppt en skiva.
Världens första sms-hit
Mest läst i kategorin
De flesta som köpt den nedladdningsbara Blag, Steal & Borrow har gjort det via sms för 1,50 pund. Efter messandet får köparen en kod som tillåter nedladdning av musiken till en dator. Resonemanget lyder att den genomsnittlige tonåringen inte har något kreditkort men väl en mobil. Något som kan få stora följder för en musikindustri som snabbt måste anpassa sig.
Med årets nya regler är det möjligt att hamna på den brittiska topplistan genom att sälja en låt via godkända nedladdningstjänster. Innan den 1 januari var en artist tvungen att släppa en singel på CD eller i annan fysisk form för att kvala in på listan. Därför krävdes också någon form av skivkontrakt.
Koopas singel finns blott för nedladdning och de är därmed det första bandet som äntrat topplistan utan att ha skivkontrakt. I söndags kom singeln in på listans 31:a plats, en högre position än nya släpp från storsäljare som Evanescence, Akon featuring Eminem och Jarvis Cocker. Fortsätter lavinen att rulla är det fullt möjligt att de passerar U2 och Justin Timberlake när den nya topplistan presenteras på söndag.
Musiken har sålts via en tjänst som heter 7Digital. Där kan artister lägga upp sin musik och ta betalt via kreditkort eller sms. Koopas manager Gary Raymond har varit tongivande i att bygga upp de framgångar som nu skördas. Han lär bli en flitigt diskuterad profil i musikbranschen beroende på hur han agerar den närmaste tiden.
Realtid.se når Raymond på mobilen när han är på väg till en fotosession med Koopa:
– Senaste veckan har varit svindlande. Man tror inte sina ögon och öron. Ettan på singellistan (Leona Lewis, vinnare av Idol-varianten X-Factor. Reds anm.) har sålt i 28.000 exemplar. Vi är uppe i 6.000 nu och då har vi ändå 34.000 fans på vår MySpace-sida. Så det finns potential att klättra uppåt genom bara genom vår redan existerande fanbas.
Trion Koopa har funnits i sju år. Den kommer från Colchester, Essex och spelar punkig rock.
Internetnärvaro – inte minst på MySpace – och uppemot 500 livespelningar har byggt upp gruppens fanbas. Skillnaden mot tidigare MySpace-succéer som Arctic Monkeys och Lily Allen är just att Koopa gjort allt utan att släppa en fysisk skiva, utan inblandning av något skivbolag.
– Jag var nyss inne i den stora HMV-butiken i Chelmsford. Deras försäljningschef berättade att över veckoslutet har det varit 500-600 personer inne och frågat efter Koopas skiva. Nu har vi nått allmänhetens medvetande och måste bestämma oss för nästa steg, säger Gary Raymond.
– Vi förstår ju att Koopa skriver historia. Men sedan är frågan hur man når alla människor som läser om fenomenet i brittisk press. Det är inte ofta där finns länkar till hur man får tag på musiken på nätet.
Skivbolagen har naturligtvis börjat höra av sig men vi skriver 2007 och det är inte säkert att Koopa nappar. Om gruppen håller sig till uteslutande digital försäljning kommer de att gå in i historieböckerna, och Raymond förstår värdet i en sådan framtoning. Lite rebellisk och i fas med kidsens tänk om modern teknologi och nedladdning.
– Samtidigt har vi redan haft kontakt med två stora bolag i USA som är väldigt intresserade av Koopa. Vi ser inte nödvändigtvis vår framtid här i Storbritannien. Fast just nu väntar vi och ser hur det funkar med enbart fortsatt nedladdning.
Det är som liveakt Koopa byggt upp ryktet från början. Raymond uppger att gruppen redan fått förfrågan om en stor festival i Danmark (Roskilde, gissar Realtid.se). Inför den stundande marsturnén i Storbritannien vill arrangörerna gradera upp spelställena på grund av den stora efterfrågan. Det är kanske inte lönt att spela för 250 personer när trycket är så stort, resonerar Gary Raymond.
Mitt i den turbulenta situationen – med å ena sidan en snabbt och billigt genererad nedladdningshit och å andra sidan en skivindustri i dalande – kommer Gary Raymond med en intressant fundering:
– Vi gillar den ethos som fanns i musikindustrin under 1970- och 1970-talen. Då kunde artisterna bygga upp en långsiktig karriär, som Pink Floyd och Queen. I dag satsar skivbolagen bara kortsiktigt. Det handlar om snabba pengar och utbytbara artister. Kanske kan det här nya sättet att distribuera vara ett sätt att skapa ett liknande affärsklimat.
Sms-hitens titel Blag, Steal & Borrow skulle annars kunna tjäna som ett stridsrop för den digitala generationen. Paradoxen är att om fansen inte skulle betala för Koopas musik så skulle den aldrig hamna på brittiska topplistan.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.