Realtid

Världens bästa mediebyrå är korad

Helene Rothstein
Uppdaterad: 10 feb. 2009Publicerad: 10 feb. 2009

Den amerikanska branschtidningen Adweek har utsett världens bästa mediebyrå, uppger Dagens Media.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Realtid TV

Vänsterpartiet kräver större budget – med stöd från näringslivet

10 nov. 2025

Bästa mediebyrån i världen är OMD, en byrå som för två år sedan tappade stora kunder som Dell och Bank of America år 2007 men kom igen under fjolåret.

Under 2008 lyckades OMD både slimma organisationen och värva nya kunder. Tillsammans investerade dessa 240 miljarder kronor i media, ett uppsving med 12 procent jämfört med föregående år.

OMD:s vd Ola Bergström får ännu inte gå in på några ekonomiska detaljer för Sverigekontoret.

– Men vi hade en del i nätverkets ökning, säger han till Dagens Media.

OMD:s ägare Omnicom har tidigare sagt att 3.500 tjänster ska bort världen över.

Daniel Eriksson, OMG:s vd, försäkrar att koncernens mediebyråer, PHD och OMD inte omfattas av dessa nedskärningar.

Bergström tillägger dock att lågkonjunkturen börjar märkas då annonsörer avvaktar med investeringar.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS