Ett av fyra svenska företag får betalt för sent och nästan var tredje företag avstår från inkassoåtgärder. "Vi verkar leva i villfarelsen att kundrelationer påverkas negativt när vi som företag kräver våra kunder på uteblivna betalningar" säger Olof Andersson, Product Manager på OpusCapita Sverige till Realtid.
Var fjärde företag får betalt för sent

Mer än trettio procent av respondenterna svarar att de avstår från inkassoåtgärder även om de tror att den försenade betalningen riskerar att leda till försämrade kredittider och i värsta fall en kreditförlust.
Det visar en ny SIFO-undersökning som har genomförts på uppdrag av fintech-bolaget OpusCapita.
En majoritet av respondenterna (58 procent) anger att en konsekvent åtgärdsplan för att driva in obetalda fakturor via inkasso riskerar att skada kundrelationen och nästan hälften (44 procent) av de tror att det kan leda till en konflikt med kunden.
Vidare visar undersökningen att två av tre företag medvetet avstår från att kräva in obetalda fakturor, trots att det skickats ut påminnelser. I hälften av dessa fall grundar det sig på tron att kunden ska betala. Med andra ord förbiser företagen detta som en kreditrisk, samtidigt som de accepterar att binda kapital till sina kunder.
Försenade betalningar ökar inte bara kreditrisken och binder upp kapital, utan orsakar stress och interna konflikter på företagen visar undersökningen. Det är mer än dubbelt så vanligt för medarbetarna på företag som inte konsekvent kräver in obetalda fakturor att uppleva oro och stress, än bland medarbetare på företag som konsekvent och systematiskt kräver in betalning av obetalda fakturor.
Olof Andersson, Product Manager, OpusCapita Sverige kommenterar:
Vilka slutsatser drar du av studien?
– Många! Men den allra viktigaste är att en konsekvent och väldefinierad krav- och inkassoprocess är en absolut förutsättning för att som företag inte ständigt behöva balansera mellan risken att skada kundrelationen eller ådra sig onödiga kreditförluster. Samtidigt som en kontinuitet, enligt undersökningen, leder till mindre stress, oro och minskar risken för konflikter bland medarbetarna.
Var det något som överraskade dig?
– Att andelen företag som inte har konkreta processer för krav- och inkassohantering är så stor. Samtidigt som undersökningen visar att tuffare krav- och inkassorutiner leder till nöjdare medarbetare. Fler än hälften av respondenterna var väldigt nöjda med krav-, och faktureringsrutinerna på företag med strikta policys, att jämföra med endast 31 procent på företag med mindre strikta rutiner.
Hur kommer det sig att Sverige sticker ut som det sämsta landet avseende att anpassa faktura och inkassoåtgärder för olika kundsegment? Hur kan vi bli bättre?
– Vi verkar leva i villfarelsen att kundrelationer påverkas negativt när vi som företag kräver våra kunder på uteblivna betalningar. Jag tror att svenska företag behöver förankra idén och belysa vikten av ett system för krav- och inkassohantering, innan man kan börja skräddarsy sina processer. Generellt tror jag att kunder har respekt för en pålitlig krav- och inkassohantering. Det visar även undersökningen där nio av tio respondenter anser att de föredrar hårdare rutiner för faktura-, krav- och inkassohantering.
Mer än var fjärde företag upplever regelbundet förseningar i betalningen – finns det några branscher som är särskilt berörda?
– Det framkommer inte av denna undersökning. Dock arbetar vi med en mängd ledande företag i olika branscher och ser samma tendenser oavsett bransch. Jag tror att det är en fråga om att våga göra det till en prioritet i sitt företag, vara transparent och kommunicera fördelarna med en konsekvent krav- och inkassohantering.
Mer än var fjärde företag upplever regelbundet förseningar i betalningen och drar sig för att driva in obetalda fakturor. Varför ser det ut så?
– Det kan bero på flera saker. Kassaflödet är som bekant centralt i många företag. Om företag kan utnyttja längre kredittider genom att i princip systematiskt betala sina leverantörer för sent, ”lånar” företag pengar från sina leverantörer. Det gör man ofta gratis, eftersom leverantörerna i enlighet med undersökningen, inte har riktiga rutiner för krav- och inkassohantering, därför debiteras inte heller dröjsmålsränta och påminnelseavgifter.
Olof Andersson fortsätter:
– Men undersökningen visar också att två av tre företag medvetet avstår från att kräva in obetalda fakturor, och i hälften av de fallen grundar det sig i en genuin tro att kunden ska betala. Jag tror därför att företag helt enkelt förbiser detta som en kreditrisk. Därför behöver vi öka medvetenheten om denna problematik i huvudsak bland företagens nyckelpersoner.
Under det närmaste decenniet kommer krav- och inkassohanteringen att genomgå en liknande omvandling som försäljning och marknadsföring har upplevt under det senaste decenniet, tror Olof Andersson.
– Digitalisering och automatisering förbättrar kontroll, kvalitet och kassaflöde samtidigt som de ger betydande produktivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och som vi ser i undersökningen, nöjdare kunder. Förändringshastigheten är som bekant enorm idag, därför tror jag att vi måste våga investera i ny teknik även om vi i dagsläget inte vet exakt vad den kommer att leda till.

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.