Hackade datorer används systematiskt för att driva upp annonsintäkter på nätet.
Var femte annonsklick fusk
Mest läst i kategorin
17 procent av alla klick på annonser på internet är fejkade i syfte att driva upp annonsintäkter. Det hävdar det amerikanska företaget Click Forensics i en rapport.
Siffran, som avser fjärde kvartalet 2008, växer stadigt.
Sverige ligger betydligt sämre till än USA. Frankrike, Storbritannien, Ryssland och Kina är också drabbade.
Botnets, nätverk av kapade datorer, står enligt rapporten för en tredjedel av de fejkade klicken. Datorerna kapas av hackare som får tillgång till datorns resurser genom att låta virus angripa kända säkerhetsluckor.
Användaren märker inte att datorn jobbar åt nätverket.
På automatiska annonstjänster som Googles Adsense och Yahoo Publisher Network är 28 procent av alla klick fusk.
Båda företagen får stora delar av sina intäkter från dessa annonser. De lägger också ner mycket arbete på att bekämpa fusket och på att upprätthålla annonsörernas förtroende för vad de betalar för.
Samtidigt utnyttjas Googles dominans av hackarna.
Googles annonsprogram Adwords sprider hackade versioner av gratisprogrammen Winzip och Winrar.
Den som installerar programmen får samtidigt med sig skadlig kod som trojaner eller oönskade tysta annonsprogram, adware, skriver Zdnet.
Falska sajter lurar också Google att sprida masken W32/AutoTDSS.BNA!worm genom Googles egenutvecklade tjänst Google Video, som annars mest länkar till uppköpta Youtube.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.