Hennes & Mauritz redovisar en vinst efter finansnetto på 3.554 miljoner kronor för det brutna räkenskapsårets första kvartal.
Valutamiss sänker H&M:s vinst

Mest läst i kategorin
Det kan jämföras med vinsten på 4 057 miljoner kronor motsvarande period i fjol.
Omsättningen exklusive moms uppgick till 23 299 miljoner kronor jämfört med 19 742 miljoner kronor.
Valutasäkringarna av de interna varuflödena bedöms medföra att bolaget inte heller under andra kvartalet kommer att kunna tillgodogöra sig de positiva effekterna av förstärkningen av främst euron. Effekterna från valutasäkringarna förväntas dock jämnas ut över tiden, enligt H & M.
Under det första kvartalet har de flesta dotterbolagens valutor stärkts i förhållande till den svenska kronan, skriver H & M i rapporten. Valutasäkringarna har inneburit att bolaget i kvartalet inte har kunnat tillgodogöra sig en positiv effekt om drygt 500 miljoner kronor som annars skulle ha uppstått i bruttovinsten. Detta har haft en negativ effekt på bruttomarginalen under första kvartalet på cirka 2,2 procentenheter.
Förstärkningen av inköpsvalutorna, främst dollarns snabba förstärkning har också påverkat bruttomarginalen negativt med cirka 2 procentenheter. Denna negativa effekt härrör sig till största delen från de 10 procent av varuinköpen som inte valutasäkras, skriver H & M i rapporten.
H&M:s försäljning ökade i februari med 1 procent jämfört med samma månad i fjol, mätt i lokala valutor och inklusive moms. I jämförbara butiker minskade försäljningen med 8 procent.
Försäljningsutvecklingen i februari ska ses mot bakgrund av att ökningen i februari 2008 var 24 procent jämfört med året dessförinnan, skriver H&M.
H & M öppnade 13 butiker under det första kvartalet och 3 butiker stängdes.
Det totala antalet butiker i koncernen var den 28 februari 1 748 stycken mot 1 529 ett år tidigare. 22 butiker är franchisebutiker.
Reorna var på samma nivå som motsvarande period föregående år, skriver H & M i rapporten.
Öppningarna av de två första butikerna i Moskva, Ryssland, var mycket lyckade med stort intresse från kunder och medier. Försäljningen i de två första butikerna överträffade bolagets förväntningar, skriver bolaget vidare.