Realtids grundare Jonas Wiwen-Nilsson om nyemissionen och planerna för framtiden.
"Välkommen som delägare"
Mest läst i kategorin
Åren 1998-2001 arbetade jag på investmentbanken Goldman Sachs i London, Hong Kong och Peking. Jag visste att jag tids nog ville arbeta med media och sökte mig sedermera till bankens grupp Communication, Media & Technology.
I London gjorde jag iakttagelsen att näringslivet – och kanske än mer finansbranschen – innehar en inneboende dramaturgi som gör den väl lämpad för en mer slagkraftig journalistik än vad som traditionellt varit fallet.
Dessutom, alla känner alla, alla bevakar alla, alla tävlar med alla och dess unika karaktärsdrag gör den till en mycket attraktiv målgrupp för annonsörer.
Kring detta borde man kunna bygga en intressant mediemodell.
I september 2004 lanserade vi sajten Realtid.se som en bred affärssajt. Åtta år, en brutal lågkonjunktur och en rekonstruktion senare är vi tillbaka där allting började – finansbranschen.
Sedan kursändringen i mars 2011, men med basen i åtta års verksamhet, har vi kring varumärket Realtid utvecklat en integrerad mediemodell bestående av sajten Realtid.se med banners och platsannonser (digitalt), magasin (print) och event (fysiska möten).
Den integrerade modellen har en oerhörd kraft i form av skalbarhet, ”cross-promotion”, och synergier på såväl kostnads- som intäktssidan. Att utveckla en integrerad mediemodell är i sig inte särdeles komplext, tvärtom är det gjort med stor framgång många gånger förr, vilket i sig är bra.
Utmaningen ligger däremot i att bygga ett starkt varumärke och att äga en målgrupp. Det handlar mindre om egentliga resurser och mer om känslan för ett hantverk. Mer konst än vetenskap. Realtid Media är idag Sveriges främsta mediehus för finansbranschen.
Vi är nummer ett i vårt segment och har en tydlighet och är unika i vårt erbjudande. Vi levererar Sveriges starkaste målgrupp till annonsörer och andra kunder och samarbetspartners.
Vi har idag en omfattande kundbas, en bra bemanning, en intressant produktflora och bedriver en oerhört effektiv verksamhet, till en låg och kontrollerad kostnadsmassa.
Lönsamhet bedöms infinna sig fjärde kvartalet i år. Vi ser en tydlig väg framåt där den framtida utvecklingen tar tillvara på den integrerade modellens fördelar och styrkan i ett känt varumärke.
Vår ambition har alltid varit att bygga en stor och varaktig verksamhet; hade inte så varit fallet hade vi inte mäktat med den oerhört krävande lågkonjunktur som vi har bakom oss.
Vi har efter många års kamp äntligen hittat rätt i vår affärsmodell, och erbjuder dig nu en unik möjlighet att investera i ett av Sveriges mest intressanta mediebolag.
Klicka här för att läsa informationsmemorandumet (pdf)
Klicka här för att ladda hem teckningssedel (pdf)
Välkommen som delägare!
Jonas Wiwen-Nilsson
Grundare och vd Realtid Media AB (publ)
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.