Realtid

Utredning tillsatt om Formel 1-fusk

administrator
administrator
Uppdaterad: 01 sep. 2009Publicerad: 01 sep. 2009

Renaults Formel 1-stall med chefen Flavio Briatore misstänks ha gett order till föraren Nelson Piquet Junior att krascha sin bil under ett lopp i fjol så att stallkamraten Fernando Alonso kunde vinna.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det skriver Times, och saken utreds nu av motorsport-organisationen FIA.

Beskedet om utredning kom i samband med helgens F1-lopp i Belgien, men utredningen avser F1-loppet som hölls i Singapore i september i fjol.

Loppet var på totalt 61 varv, och redan under det 12:e varvet satsade Alonso på att göra ett ovanligt tidigt depåstopp med bränslepåfyllning.

Två varv senare kraschade Piquet Jr under det 14:e varvet in i en sidobarriär.

Han skadades inte och inga andra bilar var inblandade, men kraschen gjorde att skräp spreds över hela banan och säkerhetsbilen fick åka ut för att samla och bromsa upp fältet. Säkerhetsbilen stannade ute ända till det 20:e varvet.

Det visade sig enligt Times vara vändpunkten i hela loppet. De flesta andra bilarna tvingades åka in i depån efter att säkerhetsbilen kommit ut eftersom de hade ont om bränsle, medan Alonso kunde ta ledningen och vann sedan loppet.

Piquet Jr har sparkats från Renault-stallet för bara någon månad sedan, och han har efter det riktat kritik mot stallchefen Flavio Briatores agerande.

Briatore har enligt Piquet Jr agerat som en bödel snarare än stallchef.

ANNONS

Spekulationer har därför nu blossat upp om det är Piquet Jr som försett FIA med ny information om vad som egentligen hände under Singapore-loppet.

Om processen går vidare kan det bli ett öppet förhör i World Motor Sport Council, vilket kan leda till stora böter eller andra sanktioner för Renault.

Piquet Jr sa officiellt i samband med loppet att kraschen berodde på att han tappat kontrollen över bilen och snurrade för att han försökte för mycket.

– Det var mitt eget fel, sa Piquet Jr då.

– Vi snuddar alltid vid sidobarriärerna, och om du går emot lite för mycket och tappar kontrollen så är det kört.

Enligt honom så hade Renault-stallet två helt olika strategier för Alonso och Piquet Jr.

Upplägget var att Alonso skulle gör ett väldigt tidigt depåstopp och Piquet Jr ett väldigt sent, vilket skulle göra att någon av dem kunde tjäna mycket på om en incident inträffade under loppet så att säkerhetsbilen kom ut och bromsade upp hela fältet.

Alonso för sin del var lyckligt överraskad över att han sedan vann loppet.

ANNONS

– Att jag skulle vinna var en helt omöjlig tanke, sa Alonso efteråt.

– Det här var en fantastisk första seger detta år. Jag kan inte tro att det är sant. Jag behöver några dagar för att förstå att vi har vunnit ett lopp i år, sa han alltså efter Singapore-loppet i september år 2008.

– Den första säkerhetsbilen hjälpte mig mycket, och jag lyckades vinna.

Renault-bilen var inte särskilt bra och hade inte vunnit på hela säsongen, och misstag under kvalificeringen gjorde att Alonso fick starta från en 15:e-plats.

Den nya skandalen är den andra som skakar F1-cirkusen i år, efter att det framkommit att McLaren-stallets förare Lewis Hamilton och en hög chef inom McLaren-stallet ljugit för funktionärer i samband med Australiens Grand Prix i mars.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
Spela klippet

Framtidens äldreboenden: Teknik, trygghet och trivsel

Äldreboenden och andra omsorgsfastigheter kommer att spela en allt större roll inom både samhällsstrukturen och fastighetsmarknaden. Med en snabbt åldrande befolkning ökar behovet av innovativa lösningar som möter de komplexa krav som dagens vård och omsorg ställer. Utformningen av framtidens äldreboenden handlar inte bara om praktiska funktioner utan också om att skapa miljöer som främjar […]