Realtid

Utan enhetliga lösningar blir IT som tjänst en mardröm 

Illustration: Pixabay
Realtid.se
Uppdaterad: 17 aug. 2020Publicerad: 17 aug. 2020

När allt fler företag väljer att köpa IT som tjänst, oftast i molnet, ställs tjänsteleverantörerna inför stora utmaningar. De som inte bygger på en enhetlig grund kommer att slås ut, skriver Pierre Blom, försäljningschef för Norden på Ivanti.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Att påstå att IT-användning för företag genomgår en stark ”tjänstefiering” är en grov underdrift. Det finns till och med en engelsk akronym som beskriver vad det handlar om: XaaS, ungefär ”allt som tjänst” på svenska.

Vad handlar det om rent konkret? Hittills har det mest varit frågan om applikationer i form av molntjänster (SaaS) och punktvis användning av infrastrukturtjänster i molnet (IaaS), som serverkraft och lagring. Men vi ser allt oftare att företag och organisationer jobbar med att lägga ut all sin IT på molntjänster. Det är inte sällan frågan om tjänster som övervakas och administreras av tjänstleverantörer, så kallade managed services. Ibland körs sådana i mer traditionella miljöer, vilket brukar kalla hosting, men allt oftare på publika molnplattformar som Amazon Web Services och Microsofts Azure.

Det finns några grundläggande frågor att fundera på, kanske främst varför och hur? Det är enkelt att förstå varför IT i form av tjänster ökar i popularitet. Det blir enklare för företag att slippa skaffa egen utrustning, egna lokaler, egen kompetens och att försöka hänga med i den snabba tekniska utvecklingen, för att i stället fokusera på sina kärnverksamheter. Ibland kan det till och med bli billigare.

Hur går det till att tjänstefiera IT? Nu börjar det bli besvärligt. Att bara flytta, ofta komplexa, IT-miljöer till molnet kommer inte att lösa de samordningsproblem som finns. Problemen kommer i stället att förvärras. I en leveranskedja bestående av först leverantörer av hård- och mjukvara, sedan tjänsteleverantörer och till slut kunder finns det gott om utrymme för problem. Det finns en uppenbar risk att tjänstefierad IT blir sämre, krångligare och dyrare för slutkunden, allt medan leverantörerna i det första ledet skyller i från sig på varandra.

Det är upp till tjänsteleverantören att samordna all hårdvara, alla applikationer och tjänster, och allt annat som krävs. Det gäller i många fall både på serversidan, alltså i datacentren i molnet, och på skrivborden hos de anställda hos kundföretaget. Lägg till det krav på säkerhet, samt på flexibilitet och snabbhet, kort sagt agilitet. 

Det krävs helt enkelt effektiv samordning av all IT på ett företag, var den än sköts, både lokalt och i molnet. En tjänsteleverantör har många olika kunder, med komplexa IT-miljöer av olika slag. Enkelt uttryckt står tjänsteleverantörerna inför stora utmaningar, som växer i takt med att fler kunder strömmar till.

En aspekt som hamnar i skymundan är svårigheterna med att hantera ett stort antal leverantörer av hårdvara och mjukvara. Det här vet slutkunderna om. I en undersökning som vi på Ivanti genomförde i våras visade det sig att 50 procent av deltagarna jobbar med elva eller flera leverantörer. Undersökningen omfattade fler än 1 300 IT-experter från hela världen.

En följd av det stora antalet leverantörer är att 35 procent lägger ner flera veckor per år enbart på att omförhandla avtal med leverantörer. 13 procent lägger ner flera månader. Lägg på konkreta bekymmer med integration och kompatibilitet, kort sagt att få prylarna att funka. Och om det är så här jobbigt för enskilda slutkunder, hur ska det då vara för en tjänsteleverantör med många kunder och leverantörer?

ANNONS

Slutsatsen är glasklar för tjänsteleverantörer: bygg en välorganiserad grund, med hjälp av en effektiv och rationell plattform som i hög grad bygger på automatisering och enhetlighet för att hantera alla IT-funktioner. Det är det vi på Ivanti försöker uppnå med vårt koncept Unified IT. Vinsten med en sådan strategi lär öka exponentiellt, i takt med att kunderna blir fler. Utan en välorganiserad grund kommer komplexiteten för att hantera moderna IT-lösningar bli oöverstiglig.

Pierre Blom
Försäljningschef för Norden, Ivanti

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Realtid.se
Realtid.se
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
Spela klippet

Framtidens äldreboenden: Teknik, trygghet och trivsel

Äldreboenden och andra omsorgsfastigheter kommer att spela en allt större roll inom både samhällsstrukturen och fastighetsmarknaden. Med en snabbt åldrande befolkning ökar behovet av innovativa lösningar som möter de komplexa krav som dagens vård och omsorg ställer. Utformningen av framtidens äldreboenden handlar inte bara om praktiska funktioner utan också om att skapa miljöer som främjar […]