I en kreativ kampanj varnar det amerikanska finansdepartement för kommande kreditkortskris. Till sin hjälp har departementet utvecklat ett onlinespel, spelat in film och radioteater.
USA:s regering i udda kampanj mot nästa kris
Mest läst i kategorin
Djupet av den finansiella krisen har chockat en kreditfixerad nation där den amerikanska regeringen nu anstränger sig för att få konsumenter att tänka i nya banor.
Den redan hårt trängda banksektorn hotas av en ny våg av stora förluster från obetalda kreditkort.
Bara under årets första halvår skrevs runt 21 miljarder dollar av tillhörande dåliga kreditkortslån.
Med uppsägningar och finanskris antar analytiker, som The New York Times har talat med, att dessa nedskrivninngar kommer att fördubblas inom de närmsta arton månaderna.
För att männsikor ska få bättre koll på sina kreditlån har det amerikanska finansdepartementet inlett en kampanj med onlinespelet Bad Credit Hotel.
Till ödesmättad musik och kraxande kråkljud slår gnisslande grindar upp grusgången till finansdepartementets fiktiva hotell med värdelös kreditgivning.
Väl i lobbyn klickar du dig vidare till såväl tydlig som kryptisk information om kreditlån.
Finansdepartementets kampanjsajt bjuder även på spansk radioteater om hur pinsamt det kan bli när man inte har pengar kvar på kortet.
Teatern utspelar sig på en restaurang där ett par är på en av sina första dejter.
Scenen är som följer:
Mannen har just lämnat in sitt kreditkort och paret väntar på att kyparen ska komma tillbaka.
– Jag gillar verkligen det här stället, säger hon.
– Ja, det är väldigt speciellt, svarar han.
Kyparen kommer till bordet.
– Ehum, ursäkta señor, men det finns inga pengar på kortet.
Plötsligt ekar en megafonröst i restaurangen som upplyser de andra gästerna om att det fattas pengar på kortet.
Megafonrösten ber om tio sekunders pinsam tystnad.
– Eh, vad är grejen med megafonen? frågar mannen.
– Vi vill bara att du verkligen ska känna dig ordentligt förödmjukad, förklarar kyparen.
Megafonrösten uppmanar alla gäster att stirra ut mannen.
– Bra att du pekar på honom! säger rösten till en gäst. Kolla på honom! Han skakar som ett löv!
– Hey, kyparn, kan vi inte komma överens om att jag betalar nästa månad, försöker mannen.
Megafonrösten hånskrattar.
– Hörde ni? ekar rösten inne på restaurangen.
Kvinnan tackar för sig. Mannen vädjar att hon ska stanna.
– Gå inte! Jag har fler kreditkort! Och det finns fler restauranger.
Snart avrundar en proffsig röst finansdepartementets teater och säger: Att inte kunna betala med sitt kreditkort kan leda till förödmjukelser i offentlig miljö.
Kontrollera din kredit. Gå in på Controlyourcredit.gov.
Kampanjen kommer knappast för tidigt.
Många amerikanska familjer har vant sig vid shoppingbeteendet köp-nu-betala-sen, samtidigt som de trimmat sina kreditkort.
Stora långivare som American Express, Bank of America och Citigroup har börjat att skärpa kontrollerna för sökande och personer med god kreditvärdighet utgör inga naturliga undantag.
American Express, som har exklusiva kort, uppger att de ska öka sin effektiva ränta med två eller tre procentenheter för vissa av sina kreditkortsinnehavare.
För de ekonomiskt svaga grupperna kan det nu bli ännu tuffare att betala vardagskostnader som gas och mat med kreditkort.