Groupon, som delvis ägs av Kinnevik, har vuxit snabbt i USA och förväntas växa lika snabbt i Europa och Sverige.
USA-succén som en raket i Europa
Mest läst i kategorin
Erbjudandena dimper ner i mejl-boxen en gång per dag. Bland annat handlar det om restaurangnotor som halveras eller frisör- och skönhetssalongbesök som kostar lika lite som en kväll på bio.
Fenomenet har väckt stor uppståndelse i USA där rabattkupong-traditionen är stor. Så stor att affärstidningen Forbes klassade Groupon som det snabbast växande företaget någonsin.
Anmäl dig till Realtid.ses Nyhetsbrev Teknik, Media och Telekom som skickas ut varje tisdag.
I Sverige rotade sig Groupon för drygt ett halvår sedan då bolaget förvärvade det Berlinbaserade MyCityDeal som precis börjat etablera sig i Sverige och i andra delar av Europa.
Cristina Stenbecks Investment AB Kinnevik är ett av bolagen som var delägare i MyCityDeal.
Kinnevik ägde 12 procent av aktierna, motsvarande drygt 19 miljoner kronor i MyCityDeal innan Groupon förvärvade bolaget.
– Kinnevik står kvar som delägare i Groupon men de är nu delägare i ett större bolag så procentuellt har de mindre procentsats i det större bolaget. Men värderingen ökade väldigt mycket vid uppköpet, säger Rickard Strömgren som är Sverigechef för Groupon.
– Men exakt hur mycket Kinnevik äger är inget som vi går ut med eftersom Groupon inte är ett publikt bolag, vi är inte börsnoterade, säger Strömgren och svarar även att han inte känner till några noteringsplaner.
Inte heller Kinnevik vill kommentera för Realtid.se hur mycket de äger i Groupon.
Med bland ägarna i Groupon finns det Berlinbaserade media- och onlineföretaget Rocket Internet GmbH med bröderna Alexander, Marc och Oliver Samwer som också investerat pengar i Facebook och Linkedin. Bland Groupon-ägarna finns även riskkapitalistbolagen Holtzbrinck Ventures och eVenture Capital Partners.
Hur får ni och restaurangerna alternativt salongerna in pengar?
– Vi ger kostnadsfri marknadsföring till våra samarbetspartners och när vi levererar en ny kund så delar vi på kunden.
Hur delar ni på pengarna?
– Det är vanligtvis en vinstdelning på 50/50.
Hur får ni tag på era partners?
– Vi har en stor fältstyrka som åker och träffar våra partners och sluter samarbetsavtal med dem.
Har det varit ett stort intresse?
– Väldigt skulle jag säga. Det är svårt för till exempel restauranger att visa hur bra de är och det är dyrt att marknadsföra sig. Vi erbjuder en gratis marknadsföring, det kostar ingenting alls så de hugger ju direkt.
Rickard Strömgren berättar att erbjudandena går ut till 100.000 nyhetsbrevsläsare. Varje dag är det 800 personer som nappar på erbjudanden. Sammanlagt har Groupon levererat 40.000 nya kunder till sina 200 samarbetspartners.
Erbjudandena är väldigt rabatterade, hur tjänar era samarbetspartners på detta?
– Det handlar ju om att få en ny kund för dem och om de gör ett bra jobb så kommer de tillbaka. De 100-tals nya kunderna berättar också om salongen eller restaurangen för sina vänner.
– Det här bokas ju också in när de har en ledig plats. De har ju ändå sina kostnader i personal och lokal. Det är ju bättre att marknadsföra sig genom att göra det man gör bäst istället för att ha en massa lediga stolar på restaurangen.
Målet för Groupon i Sverige är att växa så att det ska finnas erbjudanden till varje stor- och mellanstor stad i landet. Och målet ska nås snabbt – inom ett år.
Forbes skriver att Groupon räknar med att nå en omsättning på 500 miljoner dollar i år. Enligt Forbes är Groupon det företag som på kortast tid kommer att ha nått upp till en omsättning på en miljard dollar. Värdet på Groupon var i april 1,34 miljarder dollar efter bara 21 månaders verksamhet skriver Forbes.
– Den här värderingen gjordes en eller två veckor innan uppköpet av MyCityDeal. Det var när vi fick in kapital för att göra en expansion. Men det här är ingen siffra som någon av oss på Groupon vill konfirmera.
– Det jag kan säga är att vi har fått den näst högsta bolagsvärderingen på så kort tid. Bara YouTube har fått en högre värdering på så kort tid. Youtube har däremot inte ännu visat lönsamhet. Det har ju Groupon gjort och vi är fortfarande lönsamma, säger Rickard Strömgren.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.