Det kan vara enda sättet för amerikanska staten att få tillbaka sina räddningslån på 140 miljarder kronor till GM och Chrysler.
USA kan tvinga biltillverkare i konkurs
Mest läst i kategorin
Det skriver Bloomberg.
För det första är inte amerikanska staten den långivare som i första hand har rätt att få betalt på sina lån. Bankerna Citigroup, JP Morgan och Goldman Sachs har också lånat ut pengar till GM och Chrysler och har enligt nuvarande turordning rätt att få betalt på sina lån till bolagen före staten.
Men enligt Bloomberg har staten nu anlitat en advokatbyrå för att komma först i kön. Om detta inte går, har staten rätt att kräva konkurs för GM och Chrysler som villkor för att ge mer statsstöd.
Staten skulle då finansiera konkurserna med ett ”Långivare I Besittning-lån”, eller på engelska DIP-lån (Debtor In Possession). Långivare av ett sådant lån har rätt att få betalt före andra långivare.
GM och Chrysler själva vill undvika en omorganisation under konkurs, då det kan skrämma bort bilköpare och leda till nedläggning.
Nästa hållpunkt är i nästa vecka, då biltillverkarna ska visa hur det har gått med den plan som fastslogs för att få lånen från amerikanska staten som del av det så kallade TARP-programmet (Troubled Asset Relief Program).
Personalkostnader måste sänkas och en återbetalningsplan redovisas.
GM och Chrysler jobbar för fullt med att få till stånd en omorganisation utan någon inblandning av domstol. GM vill få långivare att gå med på att minska lånenivån på drygt 220 miljarder kronor till drygt 70 miljarder, genom att ge långivarna nya GM-aktier i stället.
Förutom att sparka folk, avser GM minska antalet återförsäljare.
Åtaganden gentemot en pensionsfond för personalen ska även halveras till drygt 80 miljarder, i en särskild uppgörelse som ger fonden GM-aktier i stället.
Chrysler vill också minska sina skulder.
Ford som äger Volvo Cars, har hittills klarat sig utan stöd från amerikanska staten.
GM äger Saab som minskar försäljningen av sina bilar. I Sverige minskade Saab sin bilförsäljning från knappt 25.000 år 2007 till knappt 20.000 år 2008.
Trenden har förstärkts i januari i år då nedgången var 64 procent, jämfört med januari år 2008.
Vad berodde det på?
– Det har naturligtvis med krisen att göra till stor del. Det är svåra tider nu, säger Annicka Troedsson som är talesperson för Saab i Sverige.
Hon tillägger att januari säsongsmässigt brukar vara en svag månad varje år.
– Januari år 2008 blev dock en extremt bra månad för oss. Då hade vi hög marknadsandel.
Av de bilar Saab säljer i Sverige är 80 procent miljöbilar, så kallade ”Biopower”-modeller med motorer som drivs med etanol.
De kostar 7.000-8.000 kronor mer än vanliga motorer, men å andra sidan får man miljöbidrag från staten med 10.000 som betalas i efterhand.
Några uppsägningar bland Saabs personal har det inte talats om enligt Troedsson.
– Vi har inte lagt några varsel under år 2008, säger hon.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.