USA anmälde på onsdagen EU-ländernas stöd till flygplanstillverkaren Airbus för prövning hos Världshandelsorganisationen WTO.
USA anmäler Airbus till WTO
Mest läst i kategorin
Enligt USA är det avtal som möjliggör stödet till Airbus förlegat då bolaget nu är större än amerikanska Boeing vad gäller civila jetflygplan.
Kort efter det att WTO bekräftat att man tagit emot en anmälan från USA inkom EU med en motanmälan. Enligt EU:s handelskommissionär Pascal Lamy var USA:s anmälan bara ett försök att dra uppmärksamheten från att Boeing tappat i konkurrenskraft till Airbus.
– Om detta är den väg USA valt att gå antar vi utmaningen. Inte minst då det är hög tid att sätta punkt för det omfattande illegala stöd som USA ger till Boeing och som medför skada för Airbus, särskilt stödet till Boeings 7E7-program, sade Pascal Lamy.
Enligt en tjänsteman inom Bushadministrationen, som ville vara anonym, var det USA:s önskan att nå en uppgörelse i godo, utan inblandning från WTO:s sida.
President George W Bush, hårt pressad inför presidentvalet i november, hotade redan i augusti i år med att dra EU-ländernas lån till Airbus inför WTO. Lånen ges i enlighet med ett tolvårigt avtal som ger europeiska regeringar rätt att finansiera en tredjedel av utvecklingskostnaderna för nya civilflygplan, däribland den nya superjumbojeten A380.
Totalt har Boeing räknat fram att Airbus fått låna omkring 15 miljarder dollar sedan 1967.
EU-företrädare har sagt att det finns beredskap för att reformera 1992 års avtal om stöd till Airbus, men samtidigt har det framhållits att indirekt forsknings- och utvecklingsstöd till Boeing, från Pentagon och Nasa, måste slopas också.
Enligt avtalet från 1992 får Boeing ta emot sådant stöd upp till tre procent av den årliga omsättningen. Enligt EU fick Boeing 8,6 procent av sin omsättning i stöd 2002.
Samtidigt pekar EU på att Boeing sedan 1992 fått federalt stöd på upp till 18 miljarder dollar. Därtill säger EU att Boeing, genom exportsubventioner, har fått ned skattekostnaderna med 1,2 miljarder dollar sedan 1990.
EU-företrädare har samtidigt framhållit att stödet till Airbus ges i form av lån som måste betalas tillbaka.
TT
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.