Länsförsäkringar Bank gör ett rekordresultat och är nu den femte största retailbanken i Sverige.
Uppåt för Länsförsäkringar Bank
Mest läst i kategorin
Bankens rörelseresultatet ökade 25 procent till 1.467 miljoner kronor jämfört med 1.175 miljoner 2015. Räntenettot ökade 15 procent till 3.455 miljoner kronor jämfört med 2.994 miljoner 2015.
Affärsvolymerna landade på 455,1 miljarder vilket var en ökning med 13 procent jämfört med 404,3 miljarder för 2015. Inlåningen ökade 9 procent till 91,2 miljarder kronor och utlåningen ökade med 12 procent till 226,7 miljarder kronor.
Kärnprimärkapitalrelationen uppgick den 31 december 2016 till 21,2 procent en ökning från 20,8 procent året innan.
Antalet kunder med Länsförsäkringar som huvudbank ökade med 11 procent till 419.000 jämfört med 378.000 för 2015.
”Vi kan med stor glädje konstatera att bankens fina utveckling har fortsatt även under det fjärde kvartalet och vi redovisar åter igen vårt bästa resultat någonsin under bankens 20:e verksamhetsår”, säger Rikard Josefson, vd i Länsförsäkringar Bank i en kommentar.
Han kommenterar vidare i rapporten att "affärsvolymerna ökade inom samtliga produktsegment och lönsamheten förbättrades i affären. Utlåningstillväxten är fortsatt hög med bibehållen god kreditkvalitet och låga kreditförluster. Vår kapitalisering är stark samtidigt som vi fortsätter ha en mycket god likviditetssituation. Vi förstärker vår position på bankmarknaden med ett ökat antal kunder och är den femte största retailbanken i Sverige. Kombinationen av vår starka lokala närvaro, våra marknadsledande digitala tjänster och det personliga kundmötet har återigen resulterat i att Länsförsäkringar Bank har de mest nöjda privatkunderna enligt Svenskt Kvalitetsindex (SKI 2016)".
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.