<pufftextlänk>Den engelska fotbollsklubben Manchester United låg i slutförhandlingarna med spelbolaget Mansion om ett sponsoravtal på 940 miljoner kronor över fyra år.</pufftextlänk> Men efter att det avslöjats att United förde förhandlingar med andra möjliga sponsorer vid sidan av har affären ställts in. "Oprofessionellt", säger Mansion i ett uttalande.
United missar avtal efter gräl

Mest läst i kategorin
Sponsoravtalet som i det närmaste var i hamn skulle ha blivit det största någonsin för ett fotbollslag. Enligt Mansion hade parterna redan kommit överens muntligt. Men Manchester United spelade högt och höll alla dörrar öppna för ett ännu bättre erbjudande. Det uppskattade inte Mansion och efter ett gräl har klubben och spelbolaget valt att inte inleda något samarbete.
För tillfället står Manchester United därför utan tröjsponsor inför nästa säsong. Avtalet med den nuvarande sponsorn Vodafone löper ut i maj. Vodafone betalar nio miljoner pund per år, långt under de 17,5 miljoner som Mansion uppges ha varit beredda att lägga ut. Totalt skulle avtalet gett United 70 miljoner pund, cirka 940 miljoner kronor, fördelade på fyra år.
Mansion rasar över Manchester Uniteds dubbelspel och kallar det för oprofessionellt.
– Det är möjligt att det är så här man bedriver affärer i Manchester United, men det är inte så vi gör.
Mancheter United tillbakavisar kritiken och säger att de aldrig påstått att förhandlingarna skulle vara exklusiva.
– Vi kan förstå att vem som helst skulle bli besviken efter att inte ha säkrat ett avtal med oss, säger klubben i ett uttalande.
Enligt Mansion skulle avtalet parterna emellan även ha inkluderat ett spelsamarbete vilket skulle ha gett klubben ytterligare intäkter. Manchester United skulle dessutom ha getts möjligheten få en option på 20 procent av Mansion vid en eventuell börsnotering.
Nu måste Manchester United leta ny sponsor. BBC pekar ut Nokia som en möjlig kandidat. Andra sponsorer som nämnt är Etihad Airways och LG. Den senare lämnade ett erbjudande på tio miljoner pund per år tidigare i våras. Det erbjudandet avböjde Manchester United.
Frågan är vilket företag som är beredda att betala så mycket som Manchester United anser att en logga på deras matchtröja är värd. Det dyraste tröjkontraktet hittills har Samsung betalat till Chelsea. Det avtalet ger Londonlaget 10 miljoner pund per år i fem år.
I engelsk press har det redan riktats kritik mot Manchester Uniteds ägare Malcolm Glazer. Han anses vara den som hindrat slutförandet av avtalet med Mansion genom att hålla fler dörrar öppna. Glazer som förra året köpte Manchester United har stora skulder och är i behov av att kraftigt öka intäkterna i sin nya klubb för att betala av de höga räntekostnaderna.