Avanza får toppbetyg när det gäller anseende. Av storbankerna får Handelsbanken det högsta betyget.
Undersökning: Avanza mest ansedda finansföretaget
Mest läst i kategorin
Avanza får i undersökningnen ett snittbetyg på 4,09 av fem möjliga, direkt före Nordnet och Kivra som också får höga betyg. Även Klarna och Ikano har ett bra anseende. Längst ner på betygslistan hamnar flera av de traditionella bankerna. Det framgår av en Reputation & Trust-undersökning.
– Det är alltid roligt att omvärlden uppskattar oss. Vi har i många år jobbat med att alltid sätta kundnöjdheten som vårt viktigaste mål, vi är även väldigt transparanta i allt vi företar oss vilket jag tror uppskattas av kunderna. Vi har också inom Avanza en tydlighet internt i vår strategi och i vårt ledarskap. Denna typ av ranking är ett kvitto till alla medarbetare att vi gör bra saker samt till kunderna att vi är en trovärdig partner. En del av vår kultur är också att allt vi gör kan vi göra bättre, det driver oss varje dag, säger Avanzas vd Rikard Josefson till Realtid.
Bakom Reputation & Trust står Comma och det finska analysföretaget T-Media. Metoden mäter och analyserar uppfattningen om en organisations anseende och hur detta påverkar intressenternas beteende. 1 971 svenskar har rankat anseende i åtta olika dimensioner, bland annat hur de värderar finansföretagens ledarskap, innovationsförmåga och ansvarsfullhet. De har även svarat på frågor om de litar på företagen och om de bland annat skulle köpa deras produkter och tjänster, investera i dem eller söka jobb hos dem. Därmed kan även sambandet mellan anseendet och företagens affärsmässiga framgång mätas.
– Yngre bolag som Avanza upplevs förmodligen som mer spännande än de traditionella företagen. Deras ledarskap är oftast tydligare och de har en högre grad av innovation. De har inte heller lika mycket i bagaget som storbankerna som har haft en rad kriser. Men uppstickarna kommer att bli allt mer granskade, inte minst gäller det Klarna som nu värderas till 250 miljarder kronor och siktar mot börsen, säger Ingrid Landahl, grundare av kommunikationsbyrån Comma i en presskommentar.
Danske Bank och Swedbank kommer in på ett slutbetyg på drygt 3. Lite högre upp hamnar SEB på 3,26. Bäst bland de traditionella storbankerna är Handelsbanken med 3,43. Nordea hamnar strax under en 3:a i betyg.
Enligt Ingrid Landahl är det för finansföretagen generellt viktigast att visa ett tydligt ledarskap, att ha en öppen dialog med sina intressenter och att se till att göra affärer på ett sätt som uppfattas som etiskt.
Reputatation_Trust.png
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.