Realtid
administrator
administrator
Uppdaterad: 24 aug. 2010Publicerad: 24 aug. 2010

Den schweiziska storbanken vill ompositionera sitt varumärke med hjälp av bilsporten.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det skriver Financial Times.

Banken har därför ingått avtal om att bli ”global sponsorpartner” till Formel 1-tävlingarna.

Första F1-tävlingen där UBS är med som sponsor blir Singapores Grand Prix den 24-26 september.

Riskkapitalbolaget CVC köpte 2005 sponsorrättigheterna till Formel 1-sporten, och ansåg att F1-sponsringen varit underutvecklad.

CVC är ett av världens fem största riskkapitalbolag och är baserat i Luxemburg och London.

Oswald Grübel har tidigare varit vd för UBS ärkekonkurrent Credit Suisse, men tillträdde som vd för UBS för att få ordning på banken efter finanskrisen.

Han har enligt FT letat efter någon lämplig sponsring som tilltalar kunderna, gynnar UBS varumärke, och är affärsmässigt logiskt.

Själv har Grübel erfarenhet
av F1-sponsring då han som Credit Suisse-vd sponsrade F1-stallet Sauber.

ANNONS

– Vårt nya sponsringsavtal inom Formel 1 uppfyller alla dessa kriterier, och utgör en central del av våra nylanserade varumärkes-aktiviteter, säger Grübel enligt FT.

För första gången på över två år lanserar UBS den här veckan en generell PR-kampanj som bedöms kosta 58 miljoner dollar (över 400 miljoner kronor) bara i år.

UBS är värt totalt 410-420 miljarder kronor på börsen internationellt enligt Bloomberg.

Det kan jämföras med Nordea som är värt 270-280 miljarder, Handelsbanken värt drygt 120 miljarder, SEB värt drygt 100 miljarder, och Swedbank värt knappt 80 miljarder enligt Bloomberg.

UBS-aktien hade en topp på motsvarande nästan 60 dollar våren 2007 men föll sedan till en botten på 7-8 dollar i början på 2009.

Därefter har aktien återhämtat sig till nuvarande nivå på 16-17 dollar.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS