Med fem veckor kvar till valet ökar Tyskland trycket på General Motors och USA:s regering att utse vilka som ska få ta över Opel.
Tyskland pressar GM om Opel
Mest läst i kategorin
Tyska politiker slåss om att visa handlingskraft i frågan.
Trots tyska påtryckningar för att förmå USA:s biljätte att anta anbudet från kanadensiska Magna International kunde inte GM:s styrelse bestämma sig i fredags.
På söndagen uppmanade förbundskansler Angela Merkel dem att snabbt besluta sig för en köpare.
– Jag beklagar att General Motors inte lyckades komma till beslut, men jag hoppas att man gör det i nästa vecka eftersom det är en brådskande angelägenhet för de anställda och för Opel, sade Merkel i en intervju för tv-kanalen ZDF.
Förbundskanslern talade om en möjlig intressekonflikt som orsak till GM:s beslutsvånda.
– Intressekonflikten kan bero på att vi anser att Magna har kommit med ett mycket bra anbud som gör GM till en minoritetsägare i uppgörelsen. Vissa på GM skulle kanske föredra att minoritetsägandet blev mindre markant, sade Angela Merkel.
Utrikesminister Frank-Walter Steinmeier – som hoppas kunna beröva Merkel makten i valet 27 september – sade i ett uttalande på söndagen att han ringt till sin amerikanska kollega Hillary Clinton för att pressa på i frågan.
Enligt uttalandet betonade Steinmeier att ”efter månader av intensiva förhandlingar har nu tiden kommit för ett beslut”.
GM:s styrelse har fått två anbud på det klassiska tyska bilmärket – ett från kanadensiska bildelstillverkaren Magna International, med stöd av den ryska finansiären Sberbank, det andra från det Brysselbaserade holdingbolaget RHJ International.
En del bedömare tror att GM skulle föredra RHJ som köpare, medan Tyskland tydligt förordar Magna.
Båda budgivarna vill skära bort ungefär 10.000 jobb från Opel, men såväl Berlin som de berörda tyska delstatsregeringarna föredrar Magna eftersom det väntas leda till färre uppsägningar i Tyskland.
Det finns tyngd bakom den tyska regeringens åsikt i frågan. Enligt medieuppgifter är man beredd att erbjuda ett lån på 4,5 miljarder euro – drygt 45 miljarder kronor – till Magna i ett försök att övertala GM att välja det kanadensiska företaget.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.