Realtid

Tv-bolagen råare: fritt fram att sno

administrator
administrator
Uppdaterad: 23 feb. 2006Publicerad: 23 feb. 2006

<pufftextlänk>De tidigare oskrivna reglerna mellan produktionsbolagen om respekt för varandras tv-format är på väg bort.</pufftextlänk> Att kopieringen ökar bekräftas av branschföreträdare från både Kanal 5 och MTV Mastiff. "Det är klart att det hänger ihop med stora ekonomiska intressen", säger Gunnar Karnell, professor emeritus i juridik och expert på tv-format.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det började med Rivalerna på TV 3. Kanal 5 hade köpt in rättigheterna till det amerikanska ”The apprentice” med Donald Trump och med det följde även programformatet.

Rivalerna sändes hösten 2004. Tidigare var branschen självsanerande. Eftersom lagstiftningen inte omfattar idéer eller tv-format så styrde isället oskrivna regler. Att sno någon annans format var ovanligt. Så gjorde man bara inte, eftersom det i längden skulle skada hela branschen. Och man var stolt över att ha ett eget unikt format.

Men plötsligt hände något. På Kanal 5 tycker man till och med att uppluckringen av de oskrivna reglerna började ännu tidigare än med Rivalerna.

– Det har varit så länge. Men de immaterielrättsliga reglerna är intressanta att diskutera, säger Johan Westman, programchef på Kanal 5.

Frågan togs upp i en uppsats av studenten Tobias Lindeson vid Handelshögskolan i Göteborg hösten 2004, där ett par representanter för tv-branschen intervjuas. Mikael Wallén, i dag vd för Zodiak Television Sverige, säger då att branschen har haft en stark etik.

”Men det känns som den håller på att bli sämre! Det började för två år sedan att plagieras i ökad omfattning”, säger Mikael Wallén i uppsatsen.

I studentuppsatsen säger Mikael Wallén, vd för Zodiak Television Sverige att han vill ha tydligare lagstiftning.

”Det skulle behövas ett erkännande för format och beskrivning för vad det är så att man i eventuella tvister vet att det finns ett skydd”, säger Mikael Wallén.

ANNONS

Just Zodiak Television är genom sitt dotterbolag MTV Mastiff i dag inblandat i Sveriges första rättsfall som handlar om tv-format. Det är Nina Zandnia, en av deltagarna i Paradise hotel, som stämt MTV Mastiff för att ha stulit hennes idé och tv-format till programmet ”Top dog”.

Men trots det aktuella fallet i Stockholms tingsrätt och de stora förändringarna inom tv-branschen är den juridiske experten, professor emeritus i juridik och något av en guru inom tv-formatets rättsliga ställning, tveksam till en förändrad lagstiftning.

– Man kan inte lagstifta om det här. Skulle man börja kalla något för format enligt lagen så att det ges plötsligt en definition. Och det är ju egentligen omöjligt att göra. Verklighetens variationer är inte lätta att fånga, säger Gunnar Karnell.

Men på Kanal 5 skulle det vara bra med ett starkare skydd av originalformaten. Som det är i dag så bakas rätten att göra en lokal version av en programidé in i priset när man köper sändningsrättigheterna till originalprogrammet.

– Sitter vi med en originalidé så önskar man att det var lite säkrare. Varför ska vi annars betala så mycket pengar till Warner exempelvis om någon annan gör en billig kopia på annat håll, säger Johan Westman som i studentuppsatsen kallar situationen i branschen för ”lite som ”High Chaparall””.

Men det finns fördelar också. Kanal 5 sitter ju samtidigt i en annan sits än produktionsbolagen.

– För vår del som köpare så är det klart att jag å ena sidan kan välja och vraka bland idéerna. Och de lösare reglerna kan göra att det blir en bättre produkt i slutänden eftersom man blandar det bästa från olika format.

Att det är så lätt att blanda olika format är också en av anledningarna till den ökande plagieringen. Det har helt enkelt blivit svårare att särskilja ett format från ett annat.

ANNONS

– Underhållning har varit den drivande genren, och där har reality-berättandet blivit stort. Rent juridiskt är det svårt att säga att något är unikt när man har tre tjejer istället för fem i ett dejtingprogram, säger Johan Westman på Kanal 5.

Och Gunnar Karnell, håller med.

– Hur många program finns det inte som egentligen går ut på samma sak? Nu senast såg jag kocklag som tävlade och ett av dem åkte ut när de inte kunde känna igen ett spenatblad genom blindtest, säger han.

Förutom likheten mellan programmen så anser Gunnar Karnell att det blivit tuffare konkurrens mellan bolagen, om större summor pengar.

– Det är klart att det är så att det hänger ihop med att anspråken är förenade med stora ekonomiska intressen. Tidigare har man kunnat lita på att man inte trampade på varandra. Men medieutvecklingen har lett till större anspråk på nya program och kunna sända något originellt.

De tidigare oskrivna reglerna, eller gentlemannastilen om man så vill, är alltså på väg bort. En utvecklingen som även kan kopplas till vad som sker i USA.

– Det är USA som drivit på det. När ”The Apprentice” kom för många år sedan hade det inom loppet av sex månader dykt upp i alla fall fem stora kopior, säger han och nämner som exempel andra serier med arvtagare, tronföljare och påläggskalvar, säger Johan Westman, programchef på Kanal 5.

Realtid.se har sökt Mikael Wallén.

ANNONS
Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS