"Webb-tv-tittandet driver tv". Det förklarar Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer. Stark statistik för november gör att årets reklamköp totalt kan vara tillbaka på 2006 års nivå.
Tv bakom trendbrott i medieinvesteringar
Mest läst i kategorin
Rekordåret 2008 gjordes reklaminvesteringar för 12,3 miljarder kronor. I år ser det ut att landa på 10,8 miljarder kronor.
Och medieinvesteringarna förra månaden var nästan i nivå med november 2008.
Anmäl dig till Teknik, Media och Telekom-nyhetsbrevet som kommer ut på tisdagar.
– Det kan bli en återhämtning nästan till 2006 års nivå, säger Staffan Slörner.
Till vad kan man spåra de största besparingarna från reklamköparnas sida – tappet på cirka 1,8 miljarder kronor?
– Det är papperstidningen som fått klä skott för en hel del av det där. Men alla kategorier har drabbats, men det har varit tuffare för dagstidningarna.
Vilken kategori har återhämtat sig bäst?
–Över året är det tv. Det är intressant – för alla har förutspått tv:ns död i flera år, säger Staffan Slörner, och påpekar att tv står för mer än en tredjedel av alla reklaminvesteringar.
Reklaminvesteringar i tv ökade med 8 procent jämfört med november 2008.
– Webb-tv-tittandet driver det traditionella tv-tittandet. De står inte emot varandra, det såg vi tydligt i den här månadens statistik. Det är tydligt – första silen är alltid gratis. Man får sig en dos på internet och sen vill man kanske ha större format och bättre kvalité om man är fast.
TV-kanalernas recept för återhämtning – hur ser det ut?
– De har sänkt priset och ökat volymen. Tv-kanalerna var snabba att sänka priserna när konjunkturen föll, vilket gjorde att de behöll annonsörerna.
Vad är du mest överraskad av i årets statistik hittills?
– Jag tycker att är roligt att vi har fel så ofta. För cirka sju år sedan pratade man om radions död, sedan utomhusreklamens död och gammelmedias. Det som har drivit snacket om tv-reklamen död är att man tortt att unga män 15 till 24 år skulle lämna det mediet. Men nu är det dem som ligger bakom ökningen.
Vad tror du om nästa år då?
–2010 kommer garanterat att gå bättre än 09, det är en no brainer. Jag tror inte vi kommer upp i 08:s nivå, men vi kanske kommer väldigt nära den nivån.
– Det som är överraskande med november nu är att det smällde till ordentligt och vi hämtade hem ganska mycket på en enda månad. Traditionellt är oktober och april de största månaderna. Men nu slår novembersiffrorna oktober. Och det beror på att man har legat på handbromsen – och när man släpper drar det iväg.
November månad är första gången Sveriges Mediebyråer redovisar kategorin Sök separat från reklam på internet totalt.
Reklamköpen på internet uppgick till 140 miljoner totalt varav kategorin Sök stod för 10 miljoner.
Och kategorin Sök består till 98 procent av Google.
–Sök är en vinnare, med en uppgång på 30 procent jämfört med november förra året, säger Staffan Slörner.
Hur har medieförmedlarna själva klarat sig?
–Jag är mycket glad över att det inte är någon mediebyrå som gått omkull under den här krisen. Alla har överlevt. Vi har till och med fått in många nya tidigare oförmedlade kunder i år. Det känns som att det blir allt stabilare.
Vad har byråerna gjort för att inte gå omkull då, de lever till stor del på provisioner?
–Jag tror att hela tricket är att vi dragit ned på provisionsdelen. Hade vi levt kvar som vi gjorde för fem till tio år sedan då hade garanterat några byråer försvunnit, för marginalerna är så låga på provisiondelen. Nu är andelen konsulttimmar mycket högre.
–Det kunderna har gjort är att de satt byråerna i arbete för att förbereda sig inför när det vänder. Byråerna har fått gör mer analyser.
Enligt Slörner jobbar 600 till 650 personer i Sverige på mediebyråer.
– Det är väldigt få som fått gå, det är färre än tio procent. Byråer har gjort besparingar och lagt ned en del kontor och i viss mån flyttat till Stockholm. Men neddragningarna har i stort kunnat lösas genom att man inte tillsatt tjänster som blivit lediga.




