Det är ett attraktivt anbud, jag tror att vi har en god chans att vinna, sade danska DSB:s projektledare Esben Norup när han gav Trafikstyrelsen i Köpenhamn åtta kartonger med företagets bud på den framtida Öresundstrafiken.
Tunga anbud på Öresundstrafiken
Mest läst i kategorin
Även svenska SJ hörde till de morgontidiga anbudslämnarna.
DSB och SJ svarar gemensamt för tågtrafiken i dag, men inför upphandlingen av trafiken 2009-15 är de konkurrenter och har valt var sin annan samarbetspartner. DSB har lierat sig med brittiska First Group och SJ med Hongkongbaserade MTR.
– Det finns konkurrensregler som förbjuder ett gemensamt anbud från oss och DSB, men det utesluter inte att det ändå kan finnas samarbetsmöjligheter i framtiden, förklarade SJ:s vd och koncernchef Jan Forsberg.
Trafikstyrelsen sköter upphandlingen på den danska sidan av Öresund, medan Skånetrafiken har motsvarande roll på den svenska. Men både SJ/MTR och DSB/First Group understryker att de helst vill ha trafiken på båda sidor, i hela Öresundsregionen och med vidare förgreningar upp mot Göteborg och Kalmar.
– Det är då man kan utnyttja de flesta samordningsfördelarna, sade Esben Norup.
Men det finns fler som vill vara med och slåss om ordern. Brittiska Arriva syntes också till på måndagsmorgonen hos Trafikstyrelsen. Franska Veolia och tyska Deutsche Bahn har också nämnts som tuffa konkurrenter. Damen på Trafikstyrelsen som tog emot DSB:s många kartonger sade till TT att hon inte vet hur många anbud som kommer in under dagen.
– Det är hemligt, förklarade hon och stängde sedan dörren för att få arbetsro.
SJ:s Jan Forsberg sade att ordern är viktig för SJ, men inget som företaget står och faller med.
– Det är en våra viktigaste upphandlingar genom tiderna. Det här är en region med stor potential och där vi ser hur pendlingsvolymen utvecklas, sade han.
Ordern är värderad till sju miljarder kronor.
TT
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.