GM kräver världsklass av Saab-tillverkningen i Trollhättan.
Tufft för Saab att klara GM:s krav
Mest läst i kategorin
Det tror både fack och företagsledning att man klarar.
Saabchefen gläds åt regeringens stöd, men säger att de egna insatserna kommer att vara viktigast.
Saabchefen Peter Augustsson vill också se mera långsiktiga lösningar för att garantera fordonsindustrins överlevnad.
– Det är roligt att se att regeringen satsar på fordonsindustrin som i väldigt stor utsträckning finns i Västra Götaland, säger han till TT.
Förhandlingarna med de fackliga organisationerna pågick in i det sista innan offerten till General Motors Europaledning levererades i elfte timmen.
– Vi har en bra kvalitets- och effektivitetsutveckling. Våra anställda jobbar stenhårt med att förbättra verksamheten. Det känns som om det finns en stor kämpaglöd ute i fabriken, säger Augustsson.
Från fackets sida fanns flera besvärliga saker att förhandla om. Till exempel möjligheten att Saab använder anställda från andra fackliga organisationer i produktionen.
– Det handlar om att man får täcka upp tillfälliga luckor, så att bandet inte behöver stanna, säger Chresten Nielsen, vice ordförande i verkstadsklubben till TT.
Tjänstemän kan därför för en stund hamna vid bandet när det uppstått en tillfällig lucka i bemanningen, men bara så länge så att företaget hinner ordna ny personal.
Fack och företag är också överens om att vid behov använda bemanningsföretag eller tillfälligt anställda, dock max 10 procent av arbetsstyrkan.
Under fjolåret genomfördes kostnadsförbättringar på 20 procent vid Saab Automobile i Trollhättan. I år blir det, enligt Peter Augustsson, ytterligare 20 procent.
I offerten till GM har Saab redogjort för vilka investeringar som krävs för att man ska kunna producera 300 000 bilar om året.
Augustsson vill inte ange några summor.
– Men det finns flaskhalsar på olika ställen i fabriken.
En produktionstakt på 300.000 bilar om året innebär att tillverkningen per timma måste öka från 40 till 60 bilar samtidigt som arbetstiden förlängs med ett tredje skift.
I den kalkyl som levererats till GM finns också beräkningar över hur godshanteringen ska flyta, både när det gäller material som ska in i fabriken och de bilar som ska levereras.
I det sammanhanget betyder satsningarna på vägar och järnvägar mycket.
Efter det stora varslet mot 1.400 anställda för ett par år sedan har personalstyrkan i år fortsatt att sjunka och nyligen varslades 540 anställda.
Regeringen satsar hårt på att behålla General Motors i Trollhättan men förnekar att det rör sig om statliga subventioner.
Regeringen och samarbetspartierna presenterade på tisdagen paketet som ska stärka Saab i kampen med fabriken i tyska Rüsselsheim om den framtida tillverkningen av amerikanska GM:s mellanklassbilar.
– Det är en väldigt viktig industri för Sverige med 150.000 anställda, motiverade näringsminister Thomas Östros satsningen vid en pressträff till TT.
– För oss det helt uteslutet att subventionera industrin. Vi vill göra generella insatser för att stärka regionen som gör att ett företag som Saab och GM får bättre förutsättningar, sade Thomas Östros.
”En omvändelse under galgen”, säger Ny Tekniks bilindustribevakare Norbert Andersson i en kommentar på nyteknik.se om regeringsutspelet.
Norbert Andersson menar att kostnadsmässigt så ligger Trollhättan bättre till än den tyska bilfabriken när General Motors ska besluta. Men att det är svårare än så.
”Det handlar om Tyskland som huvudsaklig hemvist för GM:s europeiska produktion, utveckling och administration. Och det handlar om världens starkaste fackförening, tyska IG Metall.”
”Så Trollhättans dröm om att få tillverka 300.000 bilar per år i treskift förblir nog en dröm”, spår Norbert Andersson.
TT/Realtid.se
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.