Realtid

Trixare blåste sig själv – nu stämmer han Telia

administrator
administrator
Uppdaterad: 07 mars 2006Publicerad: 07 mars 2006

<pufftextlänk>För några år sedan orsakade han och tre andra, att telekomjätten Telia förlorade 30 miljoner kronor genom att ringa gruppsamtal på natten med Telias abonnemang.</pufftextlänk> Men affären gjorde att han i stort sett gick med 250.000 kronor i förlust. Nu stämmer han Telia Sonera för överdebitering.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Historien började 1998 då Peter Ljungqvist och hans kompanjoner insåg fördelarna med att utnyttja en låg prissättning på nätterna. Telias kunder betalade 75 öre per minut för nattliga samtal. Samtidigt betalade Telia 1:60 per minut i samtrafiksavgifter, när deras kunder ringde till Comviqabonnenter.

Under den här tiden sålde Telia mobiltelefoner billigt mot att abonnenterna varje månad också betalade en fast avgift som de kunde ringa för. Pengarna sparades i en samtalspott om de inte ringde för hela summan. Detta innebar att en del kunder hade en slags fordran på Telia, som de bara kunde ringa för. Totalt hade Telia ungefär en miljard kronor i sådana skulder. För att dessa kunder skulle få tillbaka pengar från samtalspotten, skapade en kollega till Peter Ljungqvist en betalningstjänst där Tele 2 betalade ut en del av den samtrafiksavgiften, som Telia betalade till Tele 2 som äger Comviq.

Egentligen var det kollegan till Peter Ljungqvist som var drivande kring affären, men sammanlagt var det fyra kolleger som tecknade Telia-abonnmang. Ett antal telefoner ställdes in att ringa gruppsamtal till vissa Comviqmobilnummer. Samtalen började klockan 22 och pågick hela natten i cirka 7 timmar och 45 minuter. För samtalen fick de ut 91 öre per minut av Comviq. Händelsen gjorde att Telia betalade minst 30 miljoner kronor i samtrafiksavgift.

Vinsten såg ut att bli solklar. Men det Peter Ljungqvist och hans vänner inte räknade med var att när fakturorna väl kom, så fick de istället i snitt betala 96 öre per minut, istället för 75 öre. Vinsten åts upp och ringandet till Comviqtelefonnumrena slutade i samband med att Telia stängde abonnamangen för trafik.

– Det vi gjorde var inget olagligt. Vi utnyttjade bara en felprissättning. På grund av att Telia tog ut fel avgifter så blev det ingen vinst på arbitageaffären, snarare blev det för mig en förlust på 250.000 kronor, säger Peter Ljungqvist.

Utredning och rättegång pågick länge. Först i december förra året fastslog tingsrätten att det han och hans kollegor gjort inte alls var något brott.

Eftersom Peter Ljungqvist ansåg att fakturorna inte var korrekta så har Peter Ljungqvist inte betalt till Telia. Händelsen har i sin tur gjort att han inte kunnat bedriva någon verksamhet genom hans bolag Devitor sedan dess.

– Det är först nu som vi har kunnat lämna in en stämningsansökan mot Telia kring samtalsavgifterna. Jag är övertygad om att vi inte är de enda som fått våra räkningar fel prissatta. Det här är nog bara toppen på ett isberg, säger Peter Ljungqvist.

ANNONS

Hur kom ni på idén?

– En dag ringde en kund till min kollegas företag, som sa att han ville att hans samtal skulle avslutas klockan sex på morgonen. Då behövde han bara betala en krona per minut men fick 1:08 återbetalt. Då insåg vi att det fanns en arbitagemöjlighet. Totalt har nog Telia blivit av med mellan 50 till 100 miljoner kronor på våra samtal och genom samtalspotterna som andra kunder fick ut pengar på.

Vad händer nu?

– Vi har lämnat in en stämningsansökan till rätten. Det som kommer härnäst är huvudförhandlingen med Telia. Jag anser att mitt fall är solklart. Våra räkningar visar tydligt att samtalskostnaderna överdebiterats med igenomsnitt 28 procent. Det vi för är en grupptalan mot Telia så förhoppningen är att flera får upp ögonen och kräver tillbaka pengar från Telia. Jag är övertygad om att detta bara är toppen av ett isberg. Flera har blivit drabbade.

Vad ska du göra nu?

– Förutom att driva en rättegång mot Telia ska jag driva min egen verksamhet igen, genom mitt företag Devitor. Jag arbetar egentligen med projektledning och finansiering.

Mats Rollbäck kammaråklagare på ekobrottsmyndigheten ansåg att det Peter Ljungqvist och de övriga tre gjorde var bedrägeri.

– Jag ansåg att detta tydligt var ett bedrägeri, men fallet var juridiskt svårbedömt. Därför valde vi att inte gå vidare med fallet, säger han.

ANNONS

Björn Lindegren chefsjurist hos Telia Sonera är beredd att gå till domstol.

– Vi har tillförlitliga debiteringssystem. Det Peter Ljungqvist tillsammans med sina kollegor gjorde var att generera en stor trafikmängd. Frågan är vad man kan avläsa av de räkningar som ligger till grund för deras bevisning. Även om trafiken höll på i sju timmar och 45 minuter så betyder inte det att samtalen verkligen slutade klockan 6 på morgonen. Samtalen kan ha avslutats och påbörjats fler gånger däremellan och det kommer vi att redovisa inför tingsrätten. Vi vill också att Devitor ska betala telefonräkningarna. För vad jag vet har dessa räkningar ännu inte betalts, säger han.

Enligt Peter Ljungqvist har andra bolag som haft en liknande tjänst har fått sina fakturor korrigerade. Stämmer det?

– Visst förekommer det att vi någon gång korrigerar fakturor om något har blivit fel. Man ska alltid titta igenom sina fakturor, säger Björn Lindegren.

Kräver ni i dag pengar från Tele 2 på grund av att ni anser att samtrafiksavgifterna tidigare var för höga?

– Vi har krav på Tele 2 men jag vill inte gå in på vad det handlar om eller hur mycket pengar som det handlar om, säger Björn Lindegren.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS