<pufftextlänk>Ny konkurrens väntar fastighetsmäklarna när nya aktörer på internet öppnar portarna. Att sälja sin bostad själv ska bli enklare, och framför allt billigare.</pufftextlänk> Förutom Hemverket som samarbetar med både Expressen, Alltombostad och Allaannonser erbjuder även Movers och Mäklarbrickan privatsäljarna en annonsplats på nätet.
Tre nya uppstickare slåss om bostadskaka

Mest läst i kategorin
Modern teknik skapar ny konkurrens på bostadsmarknaden. Internet är senaste ledet i prispressen på försäljning av bostäder. Fastighetsmäklarnas traditionella säljroll står i ett vägskäl, där kunderna i framtiden har betydligt fler valmöjligheter.
Lagom till hösten har tre webbplatser för privat försäljning av bostäder lanserats. Tanken hos uppstickarna är inte att vara rena annonsplatser, utan att dessutom erbjuda ett säkert och kostnadseffektivt alternativ till den traditionella mäklaren.
– Fastighetsbranschen har stått still i tjugo år, men det kommer att ändras. Med dagens teknik kan allt skötas elektroniskt, säger Johan Bergqvist, vd för Mäklarbrickan, till Realtid.se.
Informationsportalen Mäklarbrickan erbjuder kostnadsfri annonsering, budgivning online och en stor informationsbank. I sajtens mäklarskola finns tips om allt från homestyling till hur en årsredovisning ska tolkas.
– Alla argument för att använda en mäklare håller på att raseras. De tjänar pengar på något som i ärlighetens namn är väldigt simpelt och standardiserat, menar Johan Bergqvist och spår en förändring av branschen.
Mäklarbrickans information och annonsering är kostnadsfri för säljare och köpare. Information om försäljningsprocessen – från avtalsskrivande till gällande lagar – finns tillgänglig för att allt ska kunna skötas på egen hand. Mäklarbrickans inkomster ska bestå i förmedling av kringtjänster. Värdering, juridisk kompetens och flyttstädning är något man ska erbjuda hjälp med.
Hos konkurrenten Hemverket ingår all rådgivning istället i det fasta priset på 1.950 kronor som säljaren betalar för sin annonsering.
– Vi tillhandahåller en säljguide med samtliga dokument och avtal som krävs samt juridisk support. Naturligvis har vi även objektbeskrivningsmall och budgivningsverktyg så att säljaren kan kommunicera med potentiella köpare, säger Imre Marton, vd för Hemverket.se, till Realtid.se.
Hemverkets kunder kan även förvänta sig att deras annonser får en bra exponering. Sajten har inlett samarbete med Expressen, Allaannonser och Alltombostad.
– Privatannonserna från Hemverket har vi placerat bredvid de mäklade annonserna för de håller samma kvalitet. Det är ett jättesteg framåt för den privata säljmarknaden och otroligt viktigt för konkurrensen, säger Carl Ståhle, innehållsansvarig Allt om bostad, till Realtid.se.
Movers dök upp Stockholm i förra veckan med illegal affischering vid busshållplatser. Vd:n Staffan Peters vill inte svara på några av Realtid.se:s frågor.
Enligt en undersökning som Hemverket låtit göra letar 70 procent av svenskarna efter bostad på internet. Lika många kan tänka sig att sälja utan mäklarens mellanhänder.
Att Hemverket har sällskap av Mäklarbrickan och Movers ser Hemverkets vd enbart som positivt.
– På ett sätt låter det nästan löjligt, men jag tror faktiskt att det är bra att man får fokus på att det finns en privat marknad. Det kan öka efterfrågan generellt, säger Imre Marton.
På KTH räknar dock fastighetsprofessorn Stellan Lundström inte med någon privatförsäljningsexplosion, även om den privata marknaden gynnas av de nya aktörerna.
– Marknaden för helt privat försäljning finns alltid och bygger på att säljaren har kompetens och kontakter och att marknaden är enkel att ta sig in på, säger Stellan Lundström, fastighetsprofessor vid KTH.
Inte heller tror han att den privata försäljningen utgör något hot mot fastighetsmäklarna. Att affärsprocessen styckas upp och fler aktörer konkurrerar om marknaden, bland annat på internet, kommer däremot att påverka deras roll.
– Utvecklingen går mot massmäklaren som säljer standardiserade tjänster till lågt pris, i stil med Ikea. Men även mera avancerade tjänstepaket på svårare marknader kommer att finnas, säger han.
Även fastighetsmäklarna tror på en förändring av branschen. En differentierad marknad och fler aktörer är något som förutspås. Men även nya uppgifter för mäklarna.
– Mäklaren kommer att kunna göra mer för kunden i form av att förmedla närliggande kringtjänster. Mäklaren blir mer av en projektledare för hela bostadsbytet, säger Pia Widell Cordén, marknadschef på Föreningssparbankens fastighetsbyrå.
Många fastighetsmäklare erbjuder redan sina kunder olika typer av mertjänster. Säljer man sin lägenhet med Erik Olsson kan man exempelvis hitta ett nytt boende med hjälp av en personlig borådgivare.
Mikael Kulle