Realtid

Tre kvinnor som vågar

administrator
administrator
Uppdaterad: 25 okt. 2006Publicerad: 25 okt. 2006

De är unga, kvinnor, har familjer och har eget företag. Maria von Friesenndorff, Ann-Sofie Laredius och Linda Johansson sade upp sig från sina jobb och startade eget.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Realtid TV

USA-notering – ger det verkligen högre värdering?

23 mars 2025
Spela klippet
Realtid TV

Ekonomin vänder uppåt: "Märks inte för alla ännu"

22 mars 2025

Idén föddes i Peking. 2004 arbetade Maria von Friesendorff där som ekonomon. När vännen Ann-Sofie Laredius kom på besök kläckte de tillsammans idén om att skräddarsy produkter till olika företag.

– I Kina finns det produktion av i princip allt. I mitt arbete i Peking träffade jag i princip bara kineser och jag testade idén på leverantörer jag träffade och arbetskamrater och så vidare. Alla gillade den, säger Maria von Friesendorff.

Maria von Friesendorff blev gravid och valde att sluta på sitt jobb i Peking och åka tillbaka till Sverige. Valet stod sedan mellan att söka nytt jobb eller att satsa på idén. Hon chansade och valde det senare. Ann-Sofie Laredius sade upp sig från sitt jobb som försäljningsansvarig på ett företag i Stockholm och tillsammans startade de företaget Disa. Idén var att skräddarsy produkter åt företag, och de bestämde sig för att satsa på smycken.

– Det låg väl i tiden 2004. Det fanns inte direkt några stora aktörer på den marknaden just då. Dessutom är vi båda intresserade av smycken, berättar Maria von Friesendorff.

Sedan dess har företaget breddats både när det gäller utbud och ägare. I våras sade Linda Johansson, som också är designer, upp sig från sitt jobb som PR-chef inom it-branschen och gick med i företaget. Nu gör de inte längre bara specialbeställda smycken åt företag utan har också en egen kollektion av smycken, väskor och sjalar som de sedan maj säljer i sin butik. De arbetar också med leverantörer från olika länder.

Affärsidén är att arbeta så mycket som möjligt med naturliga material. Till smyckena använder de sötvattenspärlor, silver, halvädelstenar, läder och glas från Tjeckien.

– Tanken är att man hos oss kanske bara köper ett, lite dyrare smycke. Vi vill att det ska kännas exklusivt. Någon massproduktion kommer det aldrig bli tal om, säger Maria von Friesendoff.

Nu har de designat ett halsband som under oktober de säljer till förmån för Cancerfondens Rosa Bandet. Eftersom de själva är kvinnor, deras kunder främst är kvinnor och de alla hade människor i sin omgivning som drabbades av bröstcancer så bestämde de att de ville dra sitt strå till stacken.

ANNONS

Vad är det då som gör att ni har klarat er så bra?

– Det finns många som är duktiga designers, men kanske saknar kunskap om hur man driver en verksamhet. Vi är tre stycken som är duktiga på olika saker och vi har tydliga roller i företaget. Jag sköter det ekonomiska, Linda har hand om designen och Ann-Sofie arbetar med försäljning, säger Maria von Friesendorff.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Affärer

Islossning på marknaden: "Går att göra affärer igen"

23 mars 2025
Spela klippet
Börs & finans

USA-notering – ger det verkligen högre värdering?

23 mars 2025
Spela klippet
Realtid TV

Pension utomlands: Vad du vinner – och vad du riskerar att förlora

23 mars 2025
ANNONS
ANNONS