Realtid

Toyota vinnare i word-of-mouth

administrator
administrator
Uppdaterad: 27 juni 2006Publicerad: 27 juni 2006

<pufftextlänk>3.600 personer diskuterade varumärken 30.000 gånger.</pufftextlänk> Enligt en undersökning som har gjorts i USA var Toyota det varumärke som hade mest att vinna på att bli omsnackat.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Word-of-mouth har kallats för världens mest berömda marknadsföringshemlighet. En annan konsuments åsikt väger alltid tyngre än vilken reklamkampanj som helst.

En ny undersökning har rankat de företag i USA som har bäst har lyckats få sina kunder att rekommendera sina produkter för andra. Etta kommer Toyota, vars bilar har sålt mycket bra i USA de senaste åren.

I sju av tio konversationer där Toyota diskuterades rekommenderade konsumenten andra att överväga företagets bilar och fyra av tio rekommenderade ett köp.

Rankningen har genomförts av marknadsundersökningsföretaget Keller Fays. De undersöker kontinuerligt vilka varumärken som amerikanarna talar om. Genom att eliminera det negativa snacket från det positiva har listan över de populäraste bolagen framtonat.

Totalt är rankningen baserad på mer än 30.000 uttalanden inspelade under april och maj månad 2006. 3.600 personer deltog i studien.

Marknadsföring har en central roll även för word-of-mouth. Sex av tio av de personer som diskuterade iPoden talade om mp3-spelarens reklam. Värt att notera är även att hälften av de som talade om mp3-spelaren var kvinnor.

Att lyssna till kunden har blivit allt viktigare. En rad företag har specialiserat sig på att samla ihop internetinlägg och göra dem sökbara för företag. Deras tjänster används också flitigt.

Ett exempel på hur det har använts i praktiken var när Hewlett-Packard på ett diskussionsforum på internet fick reda på att kunderna inte tyckte om att lämna in trasiga datorer till datorbutiker för reparation. Då beslutade ledningen att låta reparatörer åka direkt hem till kunden.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS