Realtid

Toyota håller farten

administrator
administrator
Uppdaterad: 04 aug. 2006Publicerad: 04 aug. 2006

<pufftextlänk>Japanska Toyota, världens näst största biltillverkare, rapporterade ett starkare resultat än väntat för det brutna räkenskapsårets första kvartal.</pufftextlänk> Bolaget håller fast vid prognosen om en ny rekordvinst för helåret.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Toyota redovisar en rörelsevinst på 512,4 miljarder yen, motsvarande drygt 32 miljarder kronor, för kvartalet som avslutades den sista juni. Det är en ökning med drygt 26 procent jämfört med motsvarande period 2005. Vinstökningen överträffade analytikernas förväntningar, som enligt Reuters låg på 493,4 miljarder yen i snitt.

Bakom vinstlyftet ligger försäljningsframgångar för framför allt bensinsnåla modeller i Nordamerika och Europa. En försvagning av yenen har också hjälpt till att parera stigande råvarukostnader.

Bolagets försäljning ökade med 13,2 procent till 5.638 miljarder yen.

Toyota och konkurrenten Honda rider för närvarande på ett ökad efterfrågan i USA i det höga bensinprisets kölvatten. I juli sålde Toyota för första gången fler bilar i USA än Ford samtidigt som Honda passerade Chrysler.

Samtidigt som den amerikanska totalmarknaden krympte med 14 procent i juli ökade Toyota sin försäljning med 16 procent, vilket gav bolaget en rekordstor marknadsandel på 16,4 procent.

Bolaget räknar med att rörelsevinsten för hela räkenskapsåret, som avslutas den sista mars 2007, ökar med 1,2 procent till 1.900 miljarder yen.

Men det finns ett moln på himlen. Den stora omsvängningen i efterfrågan mot mindre bilar sätter press på lönsamheten även för Toyota. Marginalerna är helt enkelt lägre på billigare modeller som storsäljaren Corolla jämfört med till exempel stora stadsjeepar.

Toyotas har ett börsvärde på 188 miljarder dollar, vilket är nästan tre gånger större än vad de tre stora tillverkarna i Detroit är värda tillsammans. Bolaget är på god väg att passera General Motors som världens största biltillverkare.

ANNONS

TT

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS