UPPDATERAD Saab Automobiles betalningsproblem har blivit akuta.
Totalstopp i Saabfabriken
Mest läst i kategorin
Tullen har stoppat all in- och utförsel av gods och färdiga bilar till företaget, eftersom Saab inte har betalat tullavgifterna, uppger Göteborgs-Posten på nätet.
Saabs produktionsdirektör Gunnar Brunius bekräftar för TT att Saab nu inte kan bygga fler bilar för tillfället, eftersom tullen stoppat de delar som behövs i fabriken.
– Men jag räknar med att det här ska kunna lösa sig redan undan onsdagskvällen, säger Brunius.
– Tullen håller på våra varor. Jag har inga indikationer på att vi inte skulle kunna betala, säger Brunius.
Produktionen i Trollhättan har pågått så bra som det varit möjligt, men i dag blev det till slut totalstopp.
– Vi måste lösa det, annars kör vi inte, säger Brunius.
Han utgår från att uppgörelsen inte bara ska gälla det lager som finns i Trollhättan utan också det lager som finns i Nyköping och där det finns delar som används för att reparera Saabbilar.
Ett bestående stopp där skulle så småningom drabba de många tusen svenskar som kör Saab.
Hans Ohlsson vid Tullverket säger till Göteborgs-Posten att summorna som Saab är skyldig är ”betydande”.
Allt gods som kommer från länder utanför EU omfattas av tullstoppet.
Schenker, en av de stora transportörer till Saab Automobile, upphörde för några dagar sedan med transporterna till Saab.
– Vi stoppade alla leveranser i fredags, men började leverera igen på måndagen, säger juristen Kristin Roempke till GP.
Schenker har gods i pant för obetalda fakturor.
Även när det gäller transportörerna till och från Saab är en uppgörelse på gång, uppger Brunius.
Med Schenker är ett nytt avtal på gång, enligt Brunius.
– De kör väldigt många transporter för oss. Vi har en muntlig överenskommelse nu. De väntar på en påskriven utgåva. Den kommer snart, inom några timmar.
Tullverkets aktion skedde inte i någon Saabilska utan var följden av den begäran om rekonstruktion som Saab Autombile lämnade in och där man klargjorde att man inte hade några pengar.
Normalt regleras tullavgifterna genom att företaget får kredit och betalar via faktura, men här stod det klart att det inte fanns en chans att få någon betalning.
Därför drogs krediten in.
Det innebar att de delar som låg på produktionslagret i Trollhättan inte fick användas. Varorna fanns visserligen inne i Sverige, men de var inte förtullade.
Vad Saab kan göra är att själv försöka få fram pengar, vilket de säger att de inte har, eller också få ett ombud att gå in och betala för Saabs räkning, säger Hans Ohlsson, t f chef för Tullens kompetenscenter.
– De får de betala hela Saabs kredit. Vi ger inte ett öre i kredit till Saab, sådana är bestämmelserna.
Samma villkor gäller reservdelslagret i Nyköping.
– Allt det här ska vara klart till 4 mars. Annars få de transportera bort varorna från lagren på något sätt, säger Ohlsson.
– Det är avsevärda belopp som ska in till Tullen. Tullavgifterna är från 2 till 13-14 procent för sådana här bildelar. Sedan tillkommer moms, säger Ohlsson.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.