Bloggtjejerna älskar Hello Kitty. Nu satsar finanstuffingen Tommy Jacobson via sitt Varenne på ett företag som gör hörlurar med figuren.
Tommy Jacobson satsar på Hello Kitty-lurar
Mest läst i kategorin
Svenska bloggsökmotorn Bloggsök ger i skrivande stund tio träffar på söktermen ”Hello Kitty” bland inlägg författade under juli: allt från tatueringar till plåster och en ”badcape” med den lilla katten avhandlas av bloggande unga kvinnor. Och på Brunnsviksbadet i Stockholm stod en Hello Kitty-cykel parkerad häromdagen.
Finansmannen Tommy Jacobson, förmögen på Unibet och huvudägare till investeringsföretaget Varenne (f.d. Quesada), hoppar nu på trenden och investerar en hemlig summa i hörlursföretaget Zound Industries. Zound tillverkar hörlurar som genom olika licensavtal säljs under olika varumärken – bland annat alltså Hello Kitty.
Företaget grundades av bland andra vd Kenneth Schönborg, vars bakgrund är hemelektronikbranschen: 1998 sålde han och hans far Rune Schönborg – liksom Jacobson stor i travsporten – den i Jönköping i början av 1970-talet grundade radio- och TV-kedjan Schönborgs, som omfattade ett 15-tal butiker i Småland och Västsverige, till konkurrenten Onoff. Vice vd Konrad Bergström kommer från modebranschen, och har bland annat lanserat hörlurar för WeSC.
Josefine Grane är ”investment manager” på Varenne och berättar om investeringen eftersom Jacobson är på semester.
– Vi har tittat även på andra hörlursbolag, men inget annat än Zound har varit aktuellt att investera i, säger hon när Realtid.se frågar om Varenne övervägt investeringar i något av de listade hörlurs- och headsetbolagen Jays och Invisio Headset för att exponera sig mot den populära hörlursmarknaden.
Varför inte?
– Vi anser att Zound är ledande på marknaden just nu.
Vad är det med hörlurar som gör det så i ropet?
– Jag tror det är ett allmänt uppsving i kombination med hela iPhone- och telefonintresset som finns nu.
Medan såväl Jays som Invisio gör förluster säger Grane att Zound är lönsamt, åtminstone pekar prognoserna för 2010 däråt. Försäljning startade i december 2009 och kommer enligt nämnda prognoser att uppgå till 157 miljoner kronor i år.
Var Hello Kitty-lurarna utslagsgivande för ert investeringsbeslut?
– Nej, det var inget av de enskilda licensavtalen som var utslagsgivande, men vi är extremt positiva till att dessa avtal finns i bolaget.
Finns det några synergier med andra Varenneinnehav?
– Ja, framför allt med två andra bolag inom retail: Venue Retail Group och klädesföretaget Hope.
Hon förklarar att Hope och Zound påminner om varandra vad gäller varumärkesbyggande: Varenne förstår enligt Grane både hur entreprenörer arbetar när de bygger upp varumärken, och vikten av starka varumärken.
Företaget som äger Hello Kitty-varumärket heter Sanrio och är noterat i Tokyo. Börsvärdet är runt tio miljarder kronor; ungefär 25 gånger fjolårsvinsten. Sanrio har enligt Bloomberg (som skrev en artikel i maj i år) på senare tid fått draghjälp av kändisar som Paris Hilton och Lady Gaga, något som för första gången på tio år ökat försäljningen. År 2006 blev dataspelsföretaget Sega Sammy Sanrios största ägare med 14 procent av rösterna.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.