Amerikanska klädjätten Tommy Hilfigers skor för Europamarknaden designas i Göteborg.
Tommy Hilfiger-skor designas i Göteborg
Mest läst i kategorin
Skorna med sportig men ändå trendig look – har blivit en försäljningssuccé. De senaste två säsongerna såldes sammanlagt 2, 5 miljoner par.
Företaget som designar Tommy Hilfigers europeiska skor heter Yoko International och ligger vid Domkyrkan i Göteborg.Yoko håller mycket låg profil det finns ingen skylt alls på huset, bara en liten lapp vid porttelefonen.
Åtta designers eller produktutvecklare, samt en administratör arbetar på kontoret. Chihuahuan Yoshi trippar runt och försöker förhoppningsfullt få någon att kasta hans bitleksak, men ingen hinner. Nästa dag i gryningen ska Yokos designers åka till Los Angeles på inspirationsresa – och det är mycket som måste bli klart innan dess.
Företaget är en avknoppning från det gamla anrika skoföretaget Kjellbergs skor i Göteborg. Nuvarande ägaren John Kjellbergs farmor startade Kjellbergs skor för hundra år sedan.
Yvonne Larsson är chefsdesigner och har varit med från början på Yoko International.
– På 80-talet startade Kjellbergs också Yoko Yap och John H, två trendigare skobutiker i Göteborg. Då var jag med på inköpssidan. Vi ville ofta ändra på skorna vi köpte in, ta bort en rem eller lägga till några tofsar. Tillverkarna i Italien hjälpte till med ändringar och till slut designade vi mer och mer skor själva.
Genom en tidigare uppdragsgivare fick Yoko kontakt med det tyska företag som licenstillverkar alla Tommy Hilfigers skor för Europamarknaden.
På den tiden var inte Europamarknaden lika stor. Många förknippade fortfarande Tommy Hilfiger med de hip hop-kläder med jättelogga han gjorde under en kort period.
– Men hip hop-perioden var bara en parentes, Tommy Hilfiger har annars alltid stått för en klassisk amerikansk preppylook, säger Yvonne Larsson.
Yokos första kollektion skulle lanseras på en mässa i Düsseldorf hösten 2001. Ett jätteparty planerades.
– Tyvärr var det den 11 september. Så partyt blev inställt. Det var inte någon jättebra start, kan man säga.
I början måste Yoko International jobba nära inpå Tommy Hilfigers amerikanska huvudkontor. Företagets grundare Tommy Hilfiger själv skulle granska och godkänna varje sko innan den fick släppas ut på marknaden. Yvonne Larsson saknar inte den tiden.
– Tommy gick väl bra, han är en supertrevlig person och har väldigt bra koll. Det svåra var de två nivåerna under honom, som vi måste igenom innan vi kom till Tommy. Jag hade jätteproblem med det där, USA:s företagsvärld är så hierarkisk.
I takt med att försäljningssiffrorna ökade blev amerikanerna dock mer avslappnade i sin inställning till det svenska skodesignkontoret. Sedan tre år tillbaka slipper Yoko åka till New York för att få godkänd-stämpel, och samarbetar enbart med Tommy Hilfigers Europakontor i Amsterdam.
De senaste två säsongerna såldes sammanlagt 2,5 miljoner par skor i Europa nästan dubbelt så många som året innan.. Enligt Yvonne Larsson beror framgången på att designerna har hittat sin stil, en avslappnad, sportig men ändå trendig look som hela tiden utvecklas.
– Tommy går bättre i Europa än i USA nu. Tommy Hilfigers skor i Europa omsätter ungefär 65 miljoner euro.
Tyskland, Belgien, Holland, Spanien och Österrike är de största marknaderna, däremot har svenskarna hittills varit svårflörtade.
Nu väntar världen: Yoko International har fått i uppdrag att rikta sig mot alla världens marknader utom USA från och med i år.
– Asien, Mellanöstern, Sydamerika. Vi har gjort några små experiment med Panama som har slagit väl ut. Vi kommer att behöva anställa fler designers, men jag hoppas att vi kommer att växa i lagom takt.
Lena Kvist
frilansjournalist
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.