Realtid

Tom Waits stämmer Opel på 2 miljoner

administrator
administrator
Uppdaterad: 26 jan. 2007Publicerad: 26 jan. 2007

Tom Waits har vunnit över Opel i domstolen. För tredje gången har den skrovlige sångaren vunnit mot reklamkampanjer som använt sound-alikes.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Tyska biltillverkaren Adam Opel AG är minst 2,15 miljoner kronor fattigare sedan Tom Waits vunnit i rätten mot bolaget och dess reklambyrå McCann. I sin tv-reklam har Opel använt sig av en sångare som härmar Waits minst sagt karakteristiska stämma, i branschen kallat en sound-alike.

Tv-spottarna visades i Tyskland och flera andra nordeuropeiska länder under 2005. Sångaren och låtskrivaren Waits reagerade kraftigt.

Opel är ett dotterbolag till General Motors och drogs in i rättsliga förhandlingar i Frankfurt efter att Waits stämt bolagen för att de använt sig av hans distinkta sångstil mot hans vilja. Waits hade själv tackat nej till erbjudandet att medverka i reklamen, något artisten gjort flera gånger tidigare i liknande sammanhang.

För bara ett år sedan segrade Waits mot biljätten Audi i ett snarlikt fall. I en reklamfilm för Audi, som även visats i Skandinavien, härmades Waits sätt att sjunga. Trots att han i sedvanlig stil avböjt all inblandning. Låten var till och med mycket snarlik artistens Innocent when you dream. I sammanhanget kanske en mer passande titel hade varit Innocent – in your dreams!

1994 vann Tom Waits en rättslig kamp mot den spanska produktionsbolaget Tandem Campmany Guasch när detta hade härmat hans sångstil i sin TV-reklam. 1992 vann den musikaliske ikonoklasten mot Frito-Lay i USA. Då fick han 2,5 miljoner dollar, vilket motsvarar närmare 18 miljoner kronor i dagens penningvärde. Waits röst efterapades då i samband med reklam för chipsmärket Salsa Rio Doritos.

Alla pengar som Waits drar in efter rättegångskostnader kommer att gå till en okänd välgörenhetsorganisation. Några finansiella detaljer om Opel-rättegången har inte avslöjats, men branschorganet Billboard skriver att Waits-sidan kräver 2,15 miljoner kronor för rättighetsintrång.

Ironiskt i sammanhanget är att Tom Waits ofta använder sig av bilar i sin sånglyrik. Allt från polisbilar till diamanter på vindrutan har avhandlats.

I november släpptes Tom Waits senaste mastodont-projekt, den kritikerhyllade trippel-cd:n Orphans som hamnade på kritikernas topp-tio-listor världen över. Boxens avslutande skiva har en titel som säkerligen sammanfattar Waits känslor för reklammakarna:

ANNONS

Bastards.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
Spela klippet

Framtidens äldreboenden: Teknik, trygghet och trivsel

Äldreboenden och andra omsorgsfastigheter kommer att spela en allt större roll inom både samhällsstrukturen och fastighetsmarknaden. Med en snabbt åldrande befolkning ökar behovet av innovativa lösningar som möter de komplexa krav som dagens vård och omsorg ställer. Utformningen av framtidens äldreboenden handlar inte bara om praktiska funktioner utan också om att skapa miljöer som främjar […]