Tom Waits har vunnit över Opel i domstolen. För tredje gången har den skrovlige sångaren vunnit mot reklamkampanjer som använt sound-alikes.
Tom Waits stämmer Opel på 2 miljoner
Mest läst i kategorin
Tyska biltillverkaren Adam Opel AG är minst 2,15 miljoner kronor fattigare sedan Tom Waits vunnit i rätten mot bolaget och dess reklambyrå McCann. I sin tv-reklam har Opel använt sig av en sångare som härmar Waits minst sagt karakteristiska stämma, i branschen kallat en sound-alike.
Tv-spottarna visades i Tyskland och flera andra nordeuropeiska länder under 2005. Sångaren och låtskrivaren Waits reagerade kraftigt.
Opel är ett dotterbolag till General Motors och drogs in i rättsliga förhandlingar i Frankfurt efter att Waits stämt bolagen för att de använt sig av hans distinkta sångstil mot hans vilja. Waits hade själv tackat nej till erbjudandet att medverka i reklamen, något artisten gjort flera gånger tidigare i liknande sammanhang.
För bara ett år sedan segrade Waits mot biljätten Audi i ett snarlikt fall. I en reklamfilm för Audi, som även visats i Skandinavien, härmades Waits sätt att sjunga. Trots att han i sedvanlig stil avböjt all inblandning. Låten var till och med mycket snarlik artistens Innocent when you dream. I sammanhanget kanske en mer passande titel hade varit Innocent – in your dreams!
1994 vann Tom Waits en rättslig kamp mot den spanska produktionsbolaget Tandem Campmany Guasch när detta hade härmat hans sångstil i sin TV-reklam. 1992 vann den musikaliske ikonoklasten mot Frito-Lay i USA. Då fick han 2,5 miljoner dollar, vilket motsvarar närmare 18 miljoner kronor i dagens penningvärde. Waits röst efterapades då i samband med reklam för chipsmärket Salsa Rio Doritos.
Alla pengar som Waits drar in efter rättegångskostnader kommer att gå till en okänd välgörenhetsorganisation. Några finansiella detaljer om Opel-rättegången har inte avslöjats, men branschorganet Billboard skriver att Waits-sidan kräver 2,15 miljoner kronor för rättighetsintrång.
Ironiskt i sammanhanget är att Tom Waits ofta använder sig av bilar i sin sånglyrik. Allt från polisbilar till diamanter på vindrutan har avhandlats.
I november släpptes Tom Waits senaste mastodont-projekt, den kritikerhyllade trippel-cd:n Orphans som hamnade på kritikernas topp-tio-listor världen över. Boxens avslutande skiva har en titel som säkerligen sammanfattar Waits känslor för reklammakarna:
Bastards.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.