Realtid

Tillbaka till IT-bubblan

administrator
administrator
Uppdaterad: 28 juni 2010Publicerad: 28 juni 2010

Malmö-baserade internetbolaget Springplanet med Peter Grunning i spetsen, andas IT-bubblans glada dagar. Bolaget som ser stor potential är på väg att börsnoteras på Aktietorget.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Investerare har möjlighet att köpa nya aktier i Springplanet under perioden 28 juni till 16 juli.

Det är 3 miljoner aktier som säljs ut för 2,50 kronor styck, vilket innebär att bolaget hoppas få in 7,5 miljoner kronor av investerare.

De som köper de nya aktierna får en ägarandel på 23 procent, vilket innebär att hela Springplanet värderas till drygt 30 miljoner kronor.

För det får man en koncern med fyra bolag plus två ytterligare bolag som planeras köpas in i höst.

De fyra första bolagen har 25 anställda. Inklusive de två köpen kommer koncernen att generera en årsintäkt på 40 miljoner kronor med positivt resultat.

Realtid.se får tag på Richard Murbeck som är investerarkontakt på Springplanet.

Han berättar att bolagen i Springplanet är ”specialistbolag” inom olika discipliner.

– Det handlar om PR-kommunikation, web, eller ”sök” – bolag som jobbar med websök.

ANNONS

Som Google?

– De använder Google men jobbar med indexering.

– Ett annat av våra bolag jobbar med sökmotor-marknadsföring.

Tanken med Springplanet är att från grunden starta en ny koncern som lanserar ett antal produkter och tjänster.

Det kommer att fungera som ett sammanhållet Springplanet från och med 2011 då produkter och tjänster kommer att lanseras.

– Tills vidare är det ”business as usual” för respektive dotterbolag.

Det nya ”konceptet” i och med bildandet av Springplanet kommer enligt Murbeck inte komma igång över en natt.

– Det är ett koncept vi har jobbat på rätt länge.

ANNONS

Huvudtemat är verksamheter inom ”digital marknadsföring”.

– Det handlar om att ta fram produkter och tjänster som hjälper marknadsförare och marknadsavdelningar att ”visualisera” och mäta.

Det låter lite som tillbaka till den gamla goda tiden?

– Hur menar du då?

Till IT-bubblans glada dagar?

– Det vill jag inte påstå.

– Vår inriktning är att ta fram produkter och de bolag vi köper in till Springplanet-koncernen är lönsamma.

När du säger ”produkter”, menar du då fysiska produkter eller en typ av tjänst?

ANNONS

– Jag menar bland annat ”molntjänster” – produkter som våra kunder kan använda i sin marknadsföring.

Vad ska ni använda de 7,5 miljoner kronorna till som ni nu tar in från investerare?

– Det är i första hand för att bygga vidare på vårt koncept; att utveckla nya ”plattformar” vi håller på med, och delvis till nya företagsköp.

De företagsköp som avses här är framför allt de två bolag som planeras köpas i höst.

Vem är ”hjärnan” bakom Springplanet?

– Från början har det varit Peter Groning.

Vilken ägarandel har han?

– 17 procent före börsintroduktionen, och 13 procent efteråt.

ANNONS

Murback utlovar att Springplanet-koncernen kommer att visa positivt resultat under 2010.

– De bolag som ingår i koncernen har var för sig varit lönsamma tidigare under 2009 och så vidare, och vi räknar med att de ska visa positivt resultat även under 2010.

Något mål för vinstmarginalen är inte fastlagt.

– Inte för 2010.

– Vi har sagt att det först och främst ska vara ett uppbyggnadsår, men att vi ändå kommer att visa vinst i år.

För 2011 är siktet inställt på tillväxt i intäkterna.

– Det ska ske dels genom att vi växer själva med våra nya koncept, och även att vi avser göra ytterligare företagsköp under 2011.

Företagsköpen under 2011 ska ske i Norge och Danmark framför allt, för att göra Springplanet till en skandinavisk koncern.

ANNONS

Hur kommer Springplanet att se ut om fem år?

– Vi siktar på att bygga Skandinaviens största kommunikationskoncern som har inriktning på digitala medier.

Är inte det taget redan?

– Det är klart att någon har den positionen idag, men vi har lagt fast vårt mål för att det ska bli en ändring.

Någon klar marknadsledare inom denna inriktning finns inte i dagsläget enligt Murbeck.

– Det finns många mindre aktörer, plus stora reklambyråer – de globala ”nätverken” som har en mindre del.

– Men det är ganska utspritt.

Springplanets inriktning är först och främst att skapa en plattform och att erbjuda produkter.

ANNONS

– Sedan själva ”produktionen” – det kreativa, kommer vi dels att sköta vi våra egna bolag men även naturligtvis genom samarbete.

En jämförbar koncern är Dialecta som också är börsnoterat.

Även om det är Groning som ligger bakom Springplanet, är det Murbeck som tillsammans med Björn Skölderud ligger bakom dess nya koncept.

Murbeck kommer att ha en ägarandel kring 10 procent efter börsintroduktionen.

Skölderud som kommer att bli Springplanets vd 1 augusti, har från början ingen ägarandel men har optioner.

Groning kommer att jobba vidare som vd för ett av Springplanets dotterbolag som heter XXL Reklam.

Har ni märkt av ett stort intresse nu inför börsintroduktionen?

– Ja, absolut, säger Murbeck.

ANNONS

– Folk har ringt. Det är både press och presumtiva investerare, branschkollegor och alla möjliga.

Springplanet har anlitat Strict Corporate Finance inför börsintroduktionen.

– De har hjälpt oss lite med de juridiska bitarna, men vi har egentligen gjort det mesta själv.

Aktietorget har drabbats av flera börsbolag där investerarna förlorat stora belopp på aktierna i bolagen.

Kommer ni nu att bli nya ”skojare” på Aktietorget?

– Det tror jag inte.

– Om man kollar upp vår styrelse och oss som är aktiva i bolaget, tror jag att man får en rätt klar bild av att vi inte är här för att göra ”klipp”.

– Vi är här för att bygga något som kan bli något riktigt stort på medellång sikt.

ANNONS

Vad är det? 4-5 år?

– Ja.

Kommer ni att be om mer kapitaltillskott från aktieägarna?

– Ja, alltså – det är väl troligt att vi kommer att göra ytterligare emissioner längre fram för att växa snabbare och göra ytterligare företagsköp.

– Men det är inget vi har beslutat om i dagsläget.

Är det inte väldigt hård konkurrens på ert område? Vad har ni för konkurrensfördelar?

– Genom att satsa hårt på att vara ute och ”synas” på marknaden, och genom att bearbeta marknaden.

– Det handlar även om att ta fram nya produkter och plattformar och erbjuda helhetslösningar för kunderna.

ANNONS

Hur gör ni för att få nya kunder?

– Allt möjligt – alltidfrån genom våra personliga kontaktnät till sofistikerade sätt att generera leads och jobba med det, till att även jobba med partners och i nätverk med andra så att vi blir en del av en annans leverans.

Har ni några kända kunder i dagsläget?

– Bland våra dotterbolag finns kunder som Meda och Skånska Handelskammaren.

En annan kund är Swedewood som ingår i Ikea-koncernen.

Biltävlingsserien STCC är en ytterligare kund.

– Dotterbolagen har kunder, men Springplanet som koncern har inte direkt några kunder eftersom vi är själva koncernen som håller samman allt.

Intresserade investerare kan köpa Springplanet-aktier genom att ringa till Murbeck själv, eller genom att ladda ner företagets memorandum via Aktietorget eller via Springplanets hemsida.

ANNONS

– Eller så kan man söka på Springplanet via Facebook.

Andra bolag som Insplanet växte upp under IT-bubblan.

Ni är inte rädda för namntvister med dem?

– Nej, vi tror på bolagsnamnet Springplanet och har bara fått positiva kommentarer om det.

Har ni skyddat det hos PRV?

– Ja, det har vi.

Tror ni att er aktiekurs kommer att skjuta i höjden nu från 2,50 kronor till kanske 100 kronor som aktierna under IT-bubblan?

– Jag vill inte spekulera i det, men vi är ett rätt stabilt bolag.

ANNONS

– Sedan kan man alltid hoppas att man genom att jobba så hårt man kan, kommer att skapa så mycket värde som möjligt för dem som har investerat i oss.

Vad för p/e-tal kan man värdera ett bolag som Springplanet till?

– Det varierar ju, men mellan 20-40 och kanske mer ändå om man kan få rätt ”produktmix” i det hela.

En sådan värdering är dock inte relevant för Springplanets vinst år 2010 eftersom det är ett uppbyggnadsår.

– I år kommer vi inte att hinna gå ut med hela vårt koncept, utan nu handlar det mer om att våra dotterbolag levererar in sina resultat.

– Sedan kan vi utifrån det bygga vidare och ta ytterligare steg 2011 och förhoppningsvis ännu bättre 2012.

Det är därmed en förväntad vinst per aktie för 2011 och 2012 som man kan värdera Springplanet-aktien till ett p/e-tal på 20-40.

– Vi kommer att göra vinst även 2010, men nivån blir svårbedömd beroende på vilken marginal vi får innan vi lanserat vårt koncept fullt ut.

ANNONS
Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
Spela klippet

Framtidens äldreboenden: Teknik, trygghet och trivsel

Äldreboenden och andra omsorgsfastigheter kommer att spela en allt större roll inom både samhällsstrukturen och fastighetsmarknaden. Med en snabbt åldrande befolkning ökar behovet av innovativa lösningar som möter de komplexa krav som dagens vård och omsorg ställer. Utformningen av framtidens äldreboenden handlar inte bara om praktiska funktioner utan också om att skapa miljöer som främjar […]