Tieto stärker kapaciteten inom digitala kundupplevelser genom förvärv av svenska webbyrån Meridium.
Tieto fortsätter växa i Sverige
Mest läst i kategorin
IT-konsultföretaget Tieto fortsätter att växa i Sverige och gör ännu ett förvärv, den här gången inom digital kundupplevelse genom bolaget Meridium med cirka 60 medarbetare med kontor Kalmar och Stockholm.
Digital kundupplevelse är ett av Tietos strategiska tillväxtområden och företaget har nu fler än 500 specialister på området globalt, varav över 100 i Sverige.
Med Meridium, en fokuserad webbyrå på den svenska marknaden med publiceringsverktyget Episerver som kärna, tar Tieto ytterligare ett steg i strategin att stärka sin position som ledande partner inom digitala kundupplevelser i Norden, och särskilt i Sverige.
– Vi är väldigt glada över att nu gå samman med Meridium. Tillsammans kan vi erbjuda våra kunder att ha en partner med ytterligare stärkt kapacitet, expertis och lokal närvaro inom digitala kundupplevelser. På Tieto främjar vi entreprenörsanda, modet att utmana, teamwork och öppenhet och ser framemot att driva på vår innovationstakt ytterligare tillsammans med Meridium. Vi önskar alla medarbetare på Meridium varmt välkomna till vårt Tieto-team, säger Håkan Dahlström Sverigechef hos Tieto, i ett pressmeddelande.
– Vi delar samma kultur och värderingar, och är övertygade om att dessa skapar förtroende och utger en bra grund för ett smidigt sätt att jobba på. Tieto är starkt engagerade i att utveckla digitala kundupplevelser vidare och har en tydlig strategisk och operationell riktning. Vi delar denna ambition och ser att det är en fantastisk möjlighet att få erbjuda våra kunder fler mångsidiga tjänster och tillsammans stärka vårt gemensamma erbjudande, säger Mats Lindblom, vd på Meridium
Med sin strategi för åren 2016 – 2020 satsar Tieto på innovation och tillväxt och avser att öka sin marknadsandel i Norden, med särskilt fokus på Sverige. Totalt växte Tieto 10 procent i Sverige under det tredje kvartalet. I kombination med en positiv utvecklingen inom samtliga affärsområden, bidrog uppköpen av bolagen Avega och NSEC till den fortsatt starka tillväxten för företaget.
Köpeskillingen är inte offentliggjord i ett pressmeddelandet.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.