Realtid

Thomas Bodström svarar på kritiken

Olle Blomkvist
Uppdaterad: 15 mars 2005Publicerad: 15 mars 2005

Justitieminister Thomas Bodströms förslag att all trafikdata från mobiler, mejl och internet ska lagras kritiserades i EU-parlamentet.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Hur ser du på att ditt förslag fick tummen ner EU-parlamentet i förrgår?

– Det är riktigt att flera yttrade sig kritiskt, däribland svenska moderater och vänsterpartister. Men det återstår att se om man yttrar sig negativt från parlamentet i slutändan.

Kan förslaget mildras eller skrivas om för att lättare antas?

– Nej, det är viktigt att det det får den här utformningen. Sen får vi anpassa det till svenska förhållanden och se till att det passar de svenska rättssäkerhetsaspekterna och integritetskraven. I Sverige ska vi endast använda trafikdata från mobiltelefonanvändande, när det gäller grova brott som kan ge minst två års fängelse. Den möjligheten finns och används redan inom Sverige med framgång. Jag vill inte att det ska vara någon skillnad för polisen att kunna använda data från mobiltrafik mellan Stockholm–Göteborg och Stockholm–Bryssel.

Mot bakgrund av tidigare läckage från poliskällor, vad talar för att de här uppgifterna inte kommer att läckas av poliser?

– Det stämmer att det finns ett problem med polisläckor, men att möjligheten utökas från att gälla mobilsamtal Stockholm–Göteborg till även samtal Stockholm–Bryssel är inte något skäl att stoppa förslaget. Arbetet att stoppa läckor fortsätter

Uppgifter i Sverige blir också tillgängliga för poliser i Italien och Estland, så det gäller inte bara risken för svenska polisläckor?

– Jag vet inte om det skulle innebära större risker, svensk polis har ett internationellt samarbete som fungerar väldigt bra. Och det gäller trafikdata, inte telefonavlyssning som är betydligt känsligare.

ANNONS

Men förslaget omfattar inte bara mobiltrafik utan även lagring av data över sända mejl och besökta sajter. Varför vill du att uppgifterna om vad privatpersoner söker på i Google ska lagras?

– Om vi ska anpassa lagen så att den passar alla 25 länderna i EU, tar det säkert tio år att få igenom den. Jag är inriktad på att det blir generella bestämmelser som inte begränsas till mobiltrafik. Jag tror inte att vi kommer att införa alla möjligheter i Sverige. Men vi skapar möjlighet om vi i framtiden vill gå länge.

I flerfamiljhushåll och på många företag kan uppgifterna inte knytas till exakt vilken person som använt datorn – är inte det ett problem vid lagring av uppgifter?

– Det är vanliga bevisfrågor och vi ska inte tumma på rättssäkerheten.

Varför gå ifrån den gamla principen att automatisk övervakning endast ska ske av misstänkta?

– I dag lagras det i Sverige, men används endast vid misstanken om allvarliga brott.

Vad kostar förslaget av lagring av trafikdata för ett företag som Telia Sonera?

– Det beror på den tekniska utvecklingen och för hur lång tid uppgifterna ska lagras.

ANNONS

Hur lång tid vill du att uppgifter ska lagras?

– Jag vet inte, jag vill inte binda mig vid någon gräns.

Vad är en rimlig kostnad för Telia att bära?

– Kostnaden beror på hur mycket som läggs på polis respektive operatör.

Och i slutänden så får Teliakunderna betala för att bli övervakade…

– Antingen är det skattebetalarna eller kunderna, avslutar Thomas Bodström.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Olle Blomkvist
Olle Blomkvist
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
Spela klippet

Svenskar rustar för ökat sparande inför ISK-reformen

När den sänkta skatten på investeringssparkonton (ISK) träder i kraft vid årsskiftet planerar många svenskar att öka sitt sparande. Fyra av tio svenskar planerar att öka sitt sparande – och särskilt stort intresse finns bland unga under 29 år. Hela sex av tio i den gruppen uppger att de vill spara mer, enligt en ny […]