Den brittiska butikskedjan Tesco lägger 7 miljarder kronor på att minska växthusutsläppen.
Tesco satsar på grön revolution
Mest läst i kategorin
Tesco står för 2 miljoner ton av koldioxidutsläppen per år i Storbritannien. De närmaste fem åren kommer kedjan att satsa 500 miljoner pund på vad vd:n Sir Terry Leahy lovar kommer att bli en grön revolution i masskonsumtion.
– Jag är inte någon vetenskapsman. Men jag lyssnar när vetenskapsmännen säger att om vi misslyckas med att mildra klimatförändringen så kommer de miljömässiga, sociala och ekonomiska konsekvenserna att bli riktigt svåra, säger han till Guardian.
Alla 70.000 olika sorters produkter i Tescos butike kommer att få en ny märkning där konsumenterna kan jämföra koldioxidutsläppen vid sidan av salt- och kaloriinnehåll. Dessutom märks alla varor som fraktats med flyg med en flygplanssymbol.
Kedjan kommer ett erbjuda mer energisnåla elektriska produkter och framför allt sänka priserna på de redan existerande lågenergivarorna, som bland annat lågenergilampor.
Förutom produkterna så kommer kedjan även att minska sina egna distributionsutsläpp med 50 procent.
Tesco är Storbritanniens största kedja med 1.900 butiker och 31 procent av den brittiska marknaden. Men de är inte först med initiativ till förmån för miljön. Tidigare i veckan kom det exempelvis fram att Marks & Spencer ska lägga 200 miljoner pund på en miljöplan.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.