Realtid

Telia Soneras lågprissatsning igång

administrator
administrator
Uppdaterad: 01 dec. 2006Publicerad: 01 dec. 2006

Telia Sonera ska bli ett "Tele 2" i Spanien. I dag lanseras företagets spanska bolag Yoigo. Företagets framgång på den nya marknaden ska åstakommas genom att bland annat utkontraktera stora delar av verksamheten, erbjuda låga priser och att marknadsföra tjänsten via nätet.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Telia Soneras spanska satsningar har ifrågasatt och kritiserats av flera analytiker. Efter stort hemlighetsmakeri avslöjar nu företaget om hur den spanska satsningen ska ro i land.

Målen är inte speciellt högt satta. På ett år räknar företaget inte med att få mer än 1 procents marknadsandel. Det innebär bara runt 350.000 kunder. 2015 hoppas företaget nå en marknadsandel på 10 procent.

Priset är det som ska locka abonnenterna till Yoigo. Det ligger enligt ledningen mellan 20 till 50 procent under konkurrenternas priser i Spanien. Samtalspriserna kommer att ligga på 0,12 euro för både kontantkortskunder som abonnemangskunder inom Spanien.

Enligt Kenneth Karlberg, chef för Telia Sonera i Norge, Danmark, Baltikum och Spanien har intresset varit väldigt stort. Information kring priser läckte ut något för tidigt och syntes snart i spansk press. Företaget lyckades inte svara på alla frågor från alla intresserade.

– Vi har på rekordtid dragit igång verksamheten, konstaterar Kenneth Karlberg.

Det har tagit ungefär ett halvår att få igång verksamheten. Enligt licensavtalet med de spanska myndigheterna var kravet att tjänsten skulle vara igång före årsskiftet.

Men samtidigt är det just marknadens respons på Telias intåg i Spanien som är den största risken för företaget just nu.

– Vi har noga gått igenom riskerna med styrelsen. De har fått se alla detaljer. Det vi ser som risk är den dynamiska marknaden och hur våra konkurrenter reagerar på vårt intåg, säger Anders Igel.

ANNONS

Företaget har i beräkningarna att konkurrenterna kommer att pressa priset efter företagets intåg.

26 procent av landets befolkning kan använda företagets 3G-nät och det är i stort sätt bara storstäderna som nås. Men 2G nätet som de hyr in sig på hos Vodafone täcker 99 procent av landet.

Meningen är att företaget ska växa långsamt men säkert och marknadsföringen ska ligga under de övriga konkurrenternas.

Inför julen kommer företaget att lägga runt 9 miljoner euro på markandsföring, jämfört med konkurrenterna som var och en lägger runt 12 till 14 miljoner euro på marknadsföring under samma tid.

Företaget lägger stor tyngdpunkt på att Yoigos sajt ska locka intresse.

– Men vi kommer även att marknadsföra oss på traditionellt vis. Vi har bland annat avtal med återförsäljaren The Phone House, säger Kenneth Karlberg.

För att kostnaderna ska vara låga har en stor del av företagets verksamhet lagts ut på andra aktörer. Bland annat ansvarar Ericsson för driften av verksamheten, men även hela kundtjänsten har utkontrakterats.

Yogios totala finansieringsbehov, inklusive nät, ip-tjänsteplattformar, uppstartkostnader och frekvensavgifter beräknas ligga på knappt 9 miljarder kronor.

ANNONS

Utrullningen av nätet sker enligt minimum kravet för 3G-licensen.

Förutom Telia Sonera har även Vodafone, Moviestar och Orange 3G-licenser i Spanien.

– Vi tror att det är rätt timing och vi tror att det finns plats för en fjärde 3G-operatör i Spanien, konstaterar Anders Igel.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS