Realtid

Telenor på väg att köpa Spray?

administrator
administrator
Uppdaterad: 07 sep. 2006Publicerad: 07 sep. 2006

Lycos Europe vill bli av med den svenska portalen Spray, som man förvärvade för sex år sedan. Enligt vad Realtid.se erfar är Telenor och mediekoncernen Aller nu de sista i budstriden. TV 4 och Tele 2 var med inledningsvis, men båda bedöms var ute ur spelet. "Vi värderar kundstockar väldigt noga", säger Telenors Sverigechef Johan Lindgren utan att bekräfta eller dementera Realtid.se:s uppgifter.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det var i slutet av juli som Lycos Europe gick ut offentligt med uppgiften om att de avsåg att sälja Spray.

Spray är i dag värderat till mellan 300 och 500 miljoner kronor, uppger norska nättidningen NA24.no.

För att få bästa möjliga prislapp säljs Spray i två delar. Telefoni- och bredbandskunderna i den så kallade accessdelen, och den populära portalen med Spray Date och chat var för sig.

För två år sedan köpte Spray den italienska bredbandsaktören Tiscalis svenska verksamhet för 120 miljoner kronor. Med det har Spray vuxit till att ha en marknadsandel på drygt 5 procent av bredbandsmarknaden i Sverige (adsl och fiberuppkopplingar sammantaget).

Sprays portal är enligt KIA-index Sveriges tolfte största sajt med över 760.000 unika besökare per månad.

Enligt källor till Realtid.se har Telenor bjudit 250 miljoner kronor för Sprays accessdel. Samtidigt har mediekoncernen Aller, med moderbolaget i Danmark, bjudit 150 miljoner kronor för Sprays portal. I Sverige är Allerkoncernens satsningar på nya medier hittills blygsamma. Flaggskeppen är papperstidningar som Se & Hör och Året Runt.

Enligt uppgifter är budgivarna Telenor och Aller i exklusiva förhandlingar och en affär kan komma att avslutas under september månad.

–Vi har 25 procent av bredbandsmarknaden i Sverige och vi har ambitionen att växa, säger Johan Lindgren, vd för Telenor Sverige, till Realtid.se.

ANNONS

Där står bredbandsbolaget för 19 procent och prispressaren Glocalnet för närmare 6 procent.

Telenor satsar aggressivt i Sverige. Telenor har köpt mobiloperatören Vodafone, Bredbandsbolaget, och Glocalnet för sammanlagt 16 miljarder kronor.

– Det är viktigt att ta marknadsandelar innan bredbandsmarknaden mognar, vilket den gör inom 18 till 24 månader. Det som sker är att de mindre aktörernas abonnentstockar går över till de större aktörerna, säger Johan Lindgren.

Genom uppköp?

–Ja, Spray är ett exempel.

Är Telenor med och bjuder på Spray?

–Det är sånt jag måste svara inga kommentarer på.

Men Spray skulle passa in i Glocalnet som ni äger?

ANNONS

–Det som krävs är att kundstocken är en stabil och bra materia, och jag är inte säker på att den erbjudandekultur Spray har främjar det.

För många lågpriskunder helt enkelt?

–Ja, men allt har sitt pris och Spray kanske säljs till rätt pris. Det vi gör för att kunna växa är att vi värderar kundstockar väldigt noga. Det är det vi gör.

Med Spray?

–Jag svarar generellt, säger Johan Lindgren.

Tele 2 vaknade upp sent när det gäller bredbandsmarknaden. Man försökte köpa Song Networks, men danska TDC tog hem spelet. Tidigare har Tele 2 varit med i budstriden på Bostream. I juli slog dock Tele 2 till och köpte 75 procent av sydsvenska Eon Bredband för drygt 400 miljoner kronor. Ett förvärv av Sprays bredbandsdel skulle mer än fördubbla Tele 2:s marknadsandel.

Realtid.se når Tele 2:s Sverigechef, Niclas Palmstierna, på onsdagskvällen:

Är Tele 2 fortfarande intresserat av att köpa Sprays accessdel?

ANNONS

– Vi kommenterar aldrig sådana spekulationer, säger Niclas Palmstierna.

Realtid.se har inte lyckats nå någon företrädare för Lycos Europe. Spray Networks presschef Fredrik Pallin ger knapphändig information.

– Jag kan inte svara på någon fråga alls, våra ägare håller på med en process där de tittar på ett antal aktörer som visat intresse. Jag känner till väldigt lite om det, säger han till Realtid.se.

Vad händer med Spray om det blir ett uppköp?

– Det är klart det påverkar med nya ägare, men det är ännu inte klart vilken eller vilka det är.

Försvinner namnet Spray?

– Det är upp till den eventuella köparen, men det vore dumt att inte ha kvar det. Spray är ett starkt varumärke.

Senaste året har Lycos Europe tappat på tyska börsen. Aktien är värd 40 procent mindre i dag än vid årsskiftet och fjolårets underskott var över 160 miljoner kronor.

ANNONS
Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS