<pufftextlänk>Tele 2 vill nu på allvar ge sig in på den svenska bredbandsmarknaden. Med företagets lansering av ett eget nät, lägre priser och en massiv marknadsföringskampanj ska Tele 2 ta marknadsandelar. </pufftextlänk> Målet är att bli större än Bredbandsbolaget.
Tele 2 utmanar Bredbandsbolaget
Mest läst i kategorin
Bredbandsmarknaden växer för fullt både i Sverige och i Europa och nu vill Tele2 på allvar vara med i konkurrensen. I dag är Tele 2 en liten spelare med bara 4 till 5 procents marknadsandel i Sverige, men det som ska göra att företaget ska ta marknadsandelar är att företaget sedan knappt ett år tillbaka har byggt ett eget bredbandsnät. Just nu täcker nätet 22 procent av hushållen i Sverige, men nätet ska bli ännu större framöver.
– Målet är att vi ska bli näst störst på bredband i Sverige efter Telia. Nu har vi ett tillräckligt bra erbjudande som ska kunna locka väldigt många kunder. Vi erbjuder priser som är upp till 50 procent lägre än konkurrenternas, säger Niclas Palmstierna, vd för Tele 2 i Sverige.
Tele 2 med Lars-Johan Jarnheimer i spetsen har även tidigare erbjudit bredband. Den stora skillnaden är nu att de har ett eget nät.
I dag dominerar Telia helt den svenska bredbandsmarknaden med sina 37 procent. Därefter kommer Bredbandsbolaget med 18 procent, Comhem med 11 procent, Glocalnet med 6 procent och sedan kommer Tele 2, enligt siffror från Mediavision. För att bli tvåa krävs med andra ord en hel del jobb. Kritiker menar att företaget dessutom är lite väl sena med att haka på trenden men Niclas Palmstierna tar kritiken med ro.
– Vi har tittat på möjligheterna tidigare att ha ett eget nät. Det är ingen hemlighet att vi bland annat lagt bud på potentiella förvärv, men prislappen har varit för hög. Nu har tekniken blivit billigare och vi har sett möjligheten att bygga ett eget nät, säger Niclas Palmstierna.
För att locka kunderna kommer Tele 2 lansera sin tjänst med en massiv reklamkampanj. Reklamkampanjen kan jämföras med våra större mobiltelefonskampanjer men den exakta summan vad det här kommer att kosta bolaget vill företaget inte avslöja. Det pressade priset för tjänsten innebär att också att marginalerna pressas.
– Ni kommer att se oss överallt. Hade det inte varit val så hade vi nästan dominerat utbudet, säger Niclas Palmstierna.
För 99 kronor i månaden får kunden en adsl-uppkoppling på 0,25 Mbit/s. Ett pris som bortsett från
kampanjpriser är enligt Niclas Palmstierna branschens lägsta pris. Som mest kan kunden få en uppkoppling på 24 Mbit/s för 299 kronor i månaden.
Än så länge är det bara de större tätorterna som nås av Tele 2:s egna nät. Men utbyggnaden av det Ericssonbyggda nätet kommer att fortsätta och Niclas Palmstierna utesluter inte att det blir fler mindre förvärv i framtiden för att nätet ska växa ytterligare.