Realtid

Tele 2 tappar på viktig marknad

Olle Blomkvist
Uppdaterad: 20 okt. 2004Publicerad: 20 okt. 2004

Tele 2 fortsätter att växa. Omsättningen ökar med 17 procent och resultatet efter skatt med 28 procent för årets första nio månader. Men lönsamheten krymper på viktigaste marknaden.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Tele 2-koncernen ökar sin omsättningen till 31,8 miljarder kronor (27,3 mdr kr) under perioden januari till september. Bolaget visar upp ett resultat efter skatt på 1,1 miljarder kronor (0,85 mdr kr). Nu har bolaget totalt 26 miljoner kunder.

– En stark prestation, säger vd:n Lars-Johan Jarnheimer i en kommentar i delårsrapporten. Börsen håller inte med, aktien rasr 12 procent i dag.

Och det finns orosmoln. Nettoomsättningen stannar på 14 procent för det tredje kvartalet. Och företaget påpekar att mobiltelefontillväxten är högst i länder där kunderna ringer minst. Den så kallade Arpun, snittintäkten per mobilkund per månad, har sjunkit med 12,5 procent till 140 kronor.

Norden är Tele 2:s viktigaste marknad (Sverige särredovisas inte). Här är ”marginalerna fortsatt stabila”, sägs det i rapporten.

I siffror så har omsättningen för tredje kvartalet ökat 4 procent till 3,6 miljarder kronor, samtidigt som resultatet EBITDA backar med 14 procent, från 1,16 miljarder till 1,0 miljarder kronor.

Tele 2 har 3,4 miljoner mobilkunder i Norden, en ökning med 3 procent. Men Arpun sjunker. Från 178 kronor till 166 kronor. Det är bra för mobilkunderna. För Tele 2 är det krass verklighet. Prispressen äter hål i kvartalsrapporten, men inte lika snabbt som för ett halvår sedan. I april sa Jarnheimer till DI efter delåret då om mobiltaxorna i Sverige att ”Jag tror att den snabba sänkningstakt vi sett det senaste halvåret kommer att sakta ned”. Enligt nyhetsbrevet Telekom Online visar det sig så här långt att Jarnheimer haft rätt.

EBITDA-marginalen för mobiltelefoni i Norden sjunker med 5 procentenheter till 46 procent, medan marginalen för den fasta telefonin ökar från 19 till 20 procent.

I Sydeuropa, ett affärområde som omsätter lika mycket som Norden, ökar omsättningen med 15 procent och resultatet EBITDA backar med 36 procent. Snygga siffror visar Tele 2 upp på små marknader som Benelux, där omsättningen ökar 10 procent och resultatet EBITDA tutat upp 53 procent.

ANNONS

Det andra budskapet är fortsatt tillväxt.

– Tele 2:s tillväxtstrategi medför ett årligen återkommande mönster av etableringskostnader i nya länder, sägs det i rapporten.

Så på sikt kan Tele 2 till exempel bli lika stora som Telia i Ryssland kanske.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Olle Blomkvist
Olle Blomkvist
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
Spela klippet

Framtidens äldreboenden: Teknik, trygghet och trivsel

Äldreboenden och andra omsorgsfastigheter kommer att spela en allt större roll inom både samhällsstrukturen och fastighetsmarknaden. Med en snabbt åldrande befolkning ökar behovet av innovativa lösningar som möter de komplexa krav som dagens vård och omsorg ställer. Utformningen av framtidens äldreboenden handlar inte bara om praktiska funktioner utan också om att skapa miljöer som främjar […]