Att fintech agerar snabbare än traditionella banker kan ha mer att göra med att tekniken är kärnan av startup-kulturen snarare än startup-kulturen själv.
”Teknik snarare än bara organisationsstorlek som avgör handlingskraft inom finans”
Mest läst i kategorin
Från att ha betraktat fintech-aktörer som potentiella konkurrenter har mer etablerade organisationer inom finanssektorn gradvis närmat sig startups, i syfte att samarbeta, lära sig, och förstås hitta nya kunder. Fintech-bolagen är ju oftast växande bolag som även dem använder finansiella tjänster. Men att tro att fintech-hemligheten när det kommer till att vara snabbfotad handlar om att de är små och snabbrörliga organisationer kan var något av en illusion, enligt Scott Mullins, global ansvarig för den finansiella sektorn hos Amazon Web Services (AWS).
– Etablerade organisationer vill gärna ha samma smidighet som fintech-bolagen och det är lätt att likställa dess smidighet med att de är mindre organisationer. Men i själva verket härstammar fintech-bolagens smidighet från de verktyg och teknologier som dessa företag använder, säger Mullins.
Som bevis på det hänvisar han till Goldman Sachs som kunde utveckla och lansera sin Markets-lösning på elva månader genom att använda molnet.
– Det vi ser är att när stora finansinstitut vill vara uppfinningsrika och agera mer som fintech gör så börjar de plocka upp de verktyg som dessa organisationer använder. Det är det som Goldman Sachs har gjort.
Mullins, som själv har sin bakgrund inom banksektorn, leder ett globalt team av specialister, där det ingår riskhanterings-, compliance- och säkerhetsexperter, som hjälper finansiella organisationer att förstå hur de ska dra nytta av molntjänster från AWS. Han är förtegen om exakt hur många som arbetar inom teamet men säger att det finns många specialister på en lång rad kontor i Europa, Asien och Nordamerika.
Han ser att traditionella finansaktörers IT-budget fortfarande är tungt viktade mot att drifta befintlig verksamhet. Men han noterar att utvecklingsdelen tar en allt större portion av IT-budgeten.
– Vanligtvis delas IT-budget i två delar: driva banken eller “business as usual”, vilket vanligtvis utgör cirka 65-70 procent av budgeten på ett stort företag, och sedan brukar 20-25 procent läggas förändrings- eller utvecklingsprojekt. Men vi ser att fler och fler organisationer driver digital förändring och ökar utvecklingsdelen i sina budgetar, säger Scott Mullins.
I Sverige drivs exempelvis Klarna och Northmill Bank i AWS molnmiljö.
Andra AWS-kunder inom bank och finans i Norden inkluderar DNB i Norge, Danske Bank, TopDanmark och Velliv i Danmark och Holvi i Finland.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.