Både Volvo och Ericsson kvalar in på listan över de 150 företag i världen som lägger mest på forskning och utveckling. De 150 företagens sammanlagda FoU-budget sjönk med 0,6 procent under 2003, visar en färsk sammanställning.
Tänkande företag
Mest läst i kategorin
Det amerikanska universitetet MIT:s tidning Technology Review tar varje år en titt på ”the big spenders” – de 150 företag i världen som satsar mest på forskning och utveckling.
Nu har tidningen analyserat siffrorna för år 2003. Ford Motor toppar den listan: bilgiganten lade hela 7,5 miljarder dollar på FoU.
På andra plats kommer läkemedelsbolaget Pfizer med 7,1 miljarder dollar, på tredje plats Daimler Chrysler med 6,7 miljarder.
Två svenska företag kvalar in på listan: Volvo med 0,9 miljarder dollar, och Ericsson med 3,6.
Med på listan finns också Nokia, som 2003 lade 4,5 miljarder dollar på FoU.
Nokia på tredje plats
Technology Review gör också ett ”innovations-index”, som rankar företagen på listan enligt flera kriterier: storleken på FoU-budgeten, förändring i budgeten från föregående år, samt budget i förhållande till försäljning.
Här hamnar Nokia på tredje plats (av 150), mycket tack vare en kraftig ökning av FoU-budgeten – med 0,9 miljarder dollar, eller 13 procent, jämfört med året före.
Bäst i klassen är Pfizer och på andra plats kommer Amgen. Astra Zeneca kommer på plats 10.
Ericsson kommer på plats 46 och Volvo på plats 62.
Tänker allt mindre
Utgifterna på FoU steg mycket kraftigt i slutet av 90-talet, men sjönk sedan kraftigt under 2001 och 2002. Den trenden fortsatte under 2003, även om den mattas av, visar Technology Review:s sammanställning. Under året sjönk de 150 företagens sammanlagda forskningsbudget med 0,6 procent.
De amerikanska företagen dominerar när det gäller FoU-utgifter med 42 procent av de 150 företagens sammanlagda budget. Europa står för 33 procent, och Japan för 25 procent.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.